×

Om oss

Vi har cirka 1 400 medarbetare på drygt 130 orter och över 75 000 kunder. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi & skatt, juridik, affärsrådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för dig som småföretagare.

Genom vår kundportal MittKontor möter vi våra kunder över hela landet och kan erbjuda digitala leveranser av alla viktiga dokument samt digitala tjänster 24/7. Vi satsar också på att ta fram branschunika tjänster med digitalt innehåll i syfte att förenkla och effektivisera våra kunders vardag.

Men vi stannar inte där. Det är kombinationen av våra digitala tjänster och vår rådgivning verkligen gör skillnad. Hos oss får du en extra kraft som ger de där framåtblickande råden som får verksamheten att utvecklas, som gör att du vågar ta steget. Våra rådgivare gör svårbegripliga regler enkla och enkla uppgifter digitalt till ett fast och överenskommet pris. Vårt mål är att vara Sveriges bästa rådgivningsföretag och det gör vi genom att få våra kunder att växa. Intresserad av att växa som företagare?

Blogg

Innehåll till affärsplan: har du fått med det viktigaste?

innehåll till affärsplan - checklista

Har du precis skrivit klart din affärsplan och undrar om du har fått med dig allt? Då har du hamnat helt rätt! I den här checklistan har vi samlat det viktigaste innehållet du bör ha med i din affärsplan. 

 

Checklista: förenklat innehåll i affärsplan

  • Affärsidé

Jag har tydligt skrivit ner mina tankar och ideér kring min verksamhet, vad jag vill uppnå, vad jag ska sälja och vilka som ska köpa min produkt eller tjänst. Jag har också lyft fram företagets styrka och vad som gör det speciellt.   

  • Företagsbeskrivning

Jag har skrivit en utförlig beskrivning av mitt företag, vad det ska göra, hur det ska organiseras och vem som ska ansvara för vad. Jag har även listat vilka förmågor och förhållanden som gör att företaget kommer att vara framgångsrikt. 

  • Kunder

Jag har beskrivit vem min kund är och vad den har för behov samt när och hur ofta den kommer att köpa min produkt/tjänst. Jag har även tänkt på att jag kan ha kunder i flera led, eller flera olika typer av kunder.

  • Marknad och marknadens utveckling

Jag har definierat vilken bransch och vilket geografiskt område som mitt företag ska verka i. Jag har också beskrivit storlek på marknaden i kronor, antal kunder eller liknande, samt hur stor min kommande andel är. Jag har även noterat hur jag tror att marknaden kommer utvecklas framåt – om det kommer nya trender, är en säsongsanpassad verksamhet eller om det finns perioder när konkurrens hotar. 

  • Konkurrenter

Jag har beskrivit mina konkurrenter, vilka de är och deras styrkor och svagheter. Jag har undersökt hur det går för dem och var de finns samt om de har några alternativa lösningar för kunden. Jag har också noterat hur jag ska agera och driva mitt företag för att på bästa sätt hantera beskriven konkurrens.

  • Produkten/tjänsten

Jag har beskrivit min produkt eller tjänst in i minsta detalj – hur den ser ut och vilka funktioner den har. Jag har även definierat vilka för- och nackdelar den har jämfört med konkurrenternas. 

Guide: Så skriver du en affärsplan - steg för steg  En bra affärsplan hjälper dig och dina medarbetare att nå era mål Hämta guide

  • Distribution och säljkanaler

Jag har beskrivit i vilka kanaler kunden kan nå mina produkter eller tjänster – om jag ska distribuera via grossist och butik eller använda mig av fabriksförsäljning eller e-handel.

  • Personal och ägare

Jag har beskrivit hur många som kommer att vara verksamma i företaget och vilken kompetens och roll jag, ägaren och min personal kommer att ha. 

Lästips: Fördelar och nackdelar med att ha personal

  • Utrustning och lokaler

Jag har beskrivit vilken produktionsutrustning, fordon eller annan utrustning som kan ha betydelse för att företaget ska lyckas.  Jag vet vilka typer av lokaler jag behöver, var de ska finnas och vad de måste innehålla. Jag har skrivit hur stora lokalerna ska vara, om jag ska hyra eller köpa dem, vilka maskiner och inventarier jag behöver ha och hur ska jag införskaffa dem.

  • Marknadsföring

Jag har definierat hur jag ska kommunicera med mina kunder och hur de ska uppmärksamma att företaget finns. Exempelvis genom hemsida, annonser i sociala kanaler, trycksaker, personlig försäljning, tidningsartiklar, eller produktblad. Jag har även skrivit ner vilka mål jag har med min marknadsföring. 

  • Lönsamhet och finansiering

Jag har definierat hur mycket pengar jag behöver för att starta företaget och hur jag ska finansiera det. Jag har skrivit ner hur mycket som ska säljas varje år, vilka intäkter och kostnader jag har samt vad företagets resultat kommer att bli. Jag har även noterat vilket pris jag ska sätta i förhållande till konkurrenterna och visat hur kalkylen ser ut. 

Hoppas du med denna checklista fått lite bättre koll på innehållet i affärsplanen! Vill du få hjälp att göra den ännu tydligare? Ladda då ner vår Mall för affärsplan och lycka till!

Prenumerera på nyheter från företagarbloggen