Har du precis skrivit klart din affärsplan och undrar om du har fått med dig allt? Då har du hamnat helt rätt! I den här checklistan har vi samlat det viktigaste innehållet du bör ha med i din affärsplan.
Checklista: förenklat innehåll i affärsplan
-
Affärsidé
Jag har tydligt skrivit ner mina tankar och ideér kring min verksamhet, vad jag vill uppnå, vad jag ska sälja och vilka som ska köpa min produkt eller tjänst. Jag har också lyft fram företagets styrka och vad som gör det speciellt.
-
Företagsbeskrivning
Jag har skrivit en utförlig beskrivning av mitt företag, vad det ska göra, hur det ska organiseras och vem som ska ansvara för vad. Jag har även listat vilka förmågor och förhållanden som gör att företaget kommer att vara framgångsrikt.
-
Kunder
Jag har beskrivit vem min kund är och vad den har för behov samt när och hur ofta den kommer att köpa min produkt/tjänst. Jag har även tänkt på att jag kan ha kunder i flera led, eller flera olika typer av kunder.
-
Marknad och marknadens utveckling
Jag har definierat vilken bransch och vilket geografiskt område som mitt företag ska verka i. Jag har också beskrivit storlek på marknaden i kronor, antal kunder eller liknande, samt hur stor min kommande andel är. Jag har även noterat hur jag tror att marknaden kommer utvecklas framåt – om det kommer nya trender, är en säsongsanpassad verksamhet eller om det finns perioder när konkurrens hotar.
-
Konkurrenter
Jag har beskrivit mina konkurrenter, vilka de är och deras styrkor och svagheter. Jag har undersökt hur det går för dem och var de finns samt om de har några alternativa lösningar för kunden. Jag har också noterat hur jag ska agera och driva mitt företag för att på bästa sätt hantera beskriven konkurrens.
-
Produkten/tjänsten
Jag har beskrivit min produkt eller tjänst in i minsta detalj – hur den ser ut och vilka funktioner den har. Jag har även definierat vilka för- och nackdelar den har jämfört med konkurrenternas.
-
Distribution och säljkanaler
Jag har beskrivit i vilka kanaler kunden kan nå mina produkter eller tjänster – om jag ska distribuera via grossist och butik eller använda mig av fabriksförsäljning eller e-handel.
-
Personal och ägare
Jag har beskrivit hur många som kommer att vara verksamma i företaget och vilken kompetens och roll jag, ägaren och min personal kommer att ha.
Lästips: Fördelar och nackdelar med att ha personal
-
Utrustning och lokaler
Jag har beskrivit vilken produktionsutrustning, fordon eller annan utrustning som kan ha betydelse för att företaget ska lyckas. Jag vet vilka typer av lokaler jag behöver, var de ska finnas och vad de måste innehålla. Jag har skrivit hur stora lokalerna ska vara, om jag ska hyra eller köpa dem, vilka maskiner och inventarier jag behöver ha och hur ska jag införskaffa dem.
-
Marknadsföring
Jag har definierat hur jag ska kommunicera med mina kunder och hur de ska uppmärksamma att företaget finns. Exempelvis genom hemsida, annonser i sociala kanaler, trycksaker, personlig försäljning, tidningsartiklar, eller produktblad. Jag har även skrivit ner vilka mål jag har med min marknadsföring.
-
Lönsamhet och finansiering
Jag har definierat hur mycket pengar jag behöver för att starta företaget och hur jag ska finansiera det. Jag har skrivit ner hur mycket som ska säljas varje år, vilka intäkter och kostnader jag har samt vad företagets resultat kommer att bli. Jag har även noterat vilket pris jag ska sätta i förhållande till konkurrenterna och visat hur kalkylen ser ut.
Hoppas du med denna checklista fått lite bättre koll på innehållet i affärsplanen! Vill du få hjälp att göra den ännu tydligare? Ladda då ner vår Mall för affärsplan och lycka till!