Vilken momsperiod ska man egentligen välja? Enkelt sagt kan man alltid välja att redovisa momsen oftare än vad lagen kräver, men inte mer sällan. Det finns 3 olika momsperioder, och dessa är månadsvis, kvartalsvis och årsvis.
För bolag som omsätter under 1 miljon på årsbasis kan man välja att redovisa momsen så sällan som en gång per år. De bolag som omsätter under 40 miljoner kan välja att redovisa en gång per kvartal. Och omsätter man över 40 miljoner måste man redovisa varje månad. Notera att man alltid kan välja att redovisa oftare, oavsett hur ”liten” man är. Detta innebär att även om man bara omsätter 1 miljon kan man ha momsredovisning en gång per månad.
Men detta är alltså bara en sammanställning av vad lagen säger. Inte vad som är bäst. Så hur brukar vi rekommendera till våra kunder? Självklart beror detta på hur stor kunden är, och vilka mål den har med sin verksamhet. För de allra minsta kan årsmoms vara tillräckligt. Men, givet att det inte är en verksamhet som är väldigt liten tycker vi faktiskt att kvartalsmoms är det minst frekventa sättet moms bör redovisas givet att detta faktiskt tvingar en att hålla koll på siffrorna. Vidare så ger detta även till hands att inga stora momsskulder byggs upp som senare blir en otrevlig överraskning. Att ha momsredovisning oftare än kvartalsvis kan däremot för många egenföretagare vara onödigt, och är något vi rekommenderar när man börjar bli rejält stor. Dock kan det så klart kännas skönt att alltid ha helkoll på siffrorna och skulderna till Skatteverket. Så, för den med stort kontrollbehov kan det faktiskt vara en bra lösning.