×

Om oss

Vi har cirka 1 300 medarbetare på drygt 100 orter. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi & lön, skatt, juridik, rådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för dig som småföretagare.

Genom vår kundportal MittKontor möter vi våra kunder över hela landet och kan erbjuda digitala leveranser av alla viktiga dokument samt digitala tjänster 24/7. Vi satsar också på att ta fram branschunika tjänster med digitalt innehåll i syfte att förenkla och effektivisera våra kunders vardag.

Men vi stannar inte där. Det är kombinationen av våra digitala tjänster och vår rådgivning verkligen gör skillnad. Hos oss får du en extra kraft som ger de där framåtblickande råden som får verksamheten att utvecklas, som gör att du vågar ta steget. Våra rådgivare gör svårbegripliga regler enkla och enkla uppgifter digitalt till ett fast och överenskommet pris. Vårt mål är att vara Sveriges bästa rådgivningsföretag och det gör vi genom att få våra kunder att växa. Intresserad av att växa som företagare?

Blogg

Nya SNI-koder 2025 - detta behöver du som företagare tänka på

I slutet av 2025 lanseras nya SNI-koder och då gäller det att säkerställa att du har rätt kod för din verksamhet och uppdatera den. Fel SNI-kod kan nämligen påverka allt från skatteregistrering till kreditrankning och försäkringar. Här får du koll på allt du behöver veta om de nya branschkoderna.

Vad är SNI-koder?

SNI-koder även kallade branschkod används för att klassificera företag, SNI är en statistisk standard. I princip all statistik som avser företag, företagande och arbetsmarknad använder SNI. Koderna används också som underlag till forskning, politiska beslut och för att förmedla branschspecifik information. 

Varför och när uppdateras SNI-koderna?

Koderna uppdateras för att de bättre ska spegla dagens näringsliv. Den senaste uppdateringen av SNI-koderna gjordes 2007, och sedan dess har näringslivet förändrats avsevärt. I slutet av 2025 anpassas klassificeringen.

Vad används SNI koder till, varför är det viktigt att verksamheten har rätt SNI kod?

Förutom rättvisande statistik kan SNI koderna påverka allt från skatteavdrag till möjligheter till bidrag och företagets kreditvärdighet. SNI kod kan också påverka företags kostnader för försäkring.

Vad innebär uppdatering av SNI-koderna?

Vissa koder tas bort, nya kommer till, samt vissa av dem förändras genom att delar av deras innehåll flyttar till andra – eller helt nya – koder i SNI 2025.

Vad behöver jag som företagare tänka på?

För att vara säker på att ditt företag får rätt kod när SNI 2025 träder i kraft behöver du kontrollera och eventuellt uppdatera dina nuvarande SNI-koder. Uppdateringar sker på verksamt.se.

Har du frågor kring SNI-koderna för din verksamhet, kontakta din rådgivare. 

Prenumerera på nyheter från företagarbloggen