Bootstrapping är en ”teknik” eller synsätt man kan nyttja i starten av ett företag. Enkelt uttryckt innebär det att man försöker göra allting så enkelt som möjligt i start-upen för att hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt och därmed uppnå ett positivt kassaflöde så fort som möjligt. Ett konkret exempel skulle kunna vara att följande: du har kommit på en grym produkt som ska säljas i en egen butik och tillverkas i Kina. Men för att testa idén ordentligt så inleder du med att sälja i en annan befintlig butik, och tillverkar själv i mindre volymer. Man kan säga att bootstrapping därmed är ett smart sätt att testa sin idé utan alltför mycket investeringar, och framförallt komma till lönsamhet så fort som möjligt.
Även om bootstrapping passar bäst för start-ups, så kan vi som redovisningsbyrå som har stenkoll på företagsekonomi ofta exempel på ”stora” företag som skulle må bra av mer bootstrapping. Vi ser företag som skaffar alldeles onödigt stora lokaler, eller lägger ner kopiösa mängder tid och pengar på att skaffa egna system när ett nästan perfekt system faktiskt finns på marknaden för en spottstyver.