Varje år ska både företag och privatpersoner deklarera sin inkomst. Deklarationen ska sedan lämnas in till Skatteverket. Utöver när deklarationen ska vara inlämnad bör du också känna till när det är sista dag för fyllnadsinbetalning, restskatt, vid anstånd och andra datum. Datum som kan skilja sig åt efter flera faktorer.
Inkomstdeklarationen är ett underlag som används för att fastställa den slutliga skatten för privatpersoner och företag och avgör om du behöver betala restskatt eller får tillbaka pengar, skatteåterbäring
Deklarera som fysisk person
Fysiska personer (privatpersoner och enskilda firmor) ska skicka in deklarationen senast den 2 maj varje år (eller nästkommande vardag om 2 maj infaller på en helgdag). Tänk på att om du driver en enskild firma ska du deklarera för både bolaget och dig själv som privatperson vid samma tillfälle och använda inkomstdeklaration 1.
Deklarera som juridisk person
För juridiska personer (aktiebolag, ekonomiska föreningar, stiftelser, ideella föreningar och handelsbolag) beror senaste datumet på vilket räkenskapsår verksamheten följer.
Deklarera som delägare i fåmansbolag eller handelsbolag
Om du är delägare i ett mindre aktiebolag och äger kvalificerade
andelar ska du komplettera din privata deklaration (inkomstdeklaration 1) med en K10-bilaga.
Är du delägare i ett handelsbolag ska du lämna in en N3A-bilaga.
Momsdeklaration och andra deklarationer
I de flesta fall är det inkomstdeklarationen som avses när det talas om deklaration. Men de flesta företag behöver även deklarera moms och arbetsgivaravgifter. Bolag som saknar anställda behöver enbart lämna in momsdeklaration.
Arbetsgivardeklaration
Alla företag och verksamheter med anställda ska varje månad deklarera sina skattepliktiga utgifter de har haft för sin personal. Arbetsgivardeklarationen ska vara inne senast:
- Bolag med en omsättning under 40 miljoner kronor: Den 12:e månaden efter utbetald lön
- Bolag med en omsättning över 40 miljoner kronor: Den 26:e månaden efter utbetald lön
Arbetsgivardeklarationen ska innehålla uppgifter om:
- Bruttolön
- Förmåner
- Utlägg och utgifter i tjänsten
- Arbetsgivaravgifter
Momsdeklaration
Alla företag som handlar med så kallade momspliktiga varor och tjänster ska redovisa och betala moms (mervärdesskatt) för detta. För varje, så kallad, redovisningsperiod ska både ingående och utgående moms redovisas. Mellanskillnaden visar huruvida bolaget behöver betala in eller får tillbaka momspengar. Viktigt att notera är att momsdeklarationen måste lämnas in även om företaget inte har någon moms att redovisa. Om så är fallet ska värdet 0 anges i blanketten.
Vad som styr bolagets redovisningsperiod, och således när och hur ofta momsdeklarationen ska skickas in, beror på bolagets omsättning.
- Omsättning upp till 1 miljon kronor: Valfritt med momsdeklaration årsvis, kvartalsvis eller månadsvis.
- Omsättning mellan 1 - 40 miljoner kronor: Valfritt med momsdeklaration kvartalsvis eller månadsvis.
- Omsättning överstiger 40 miljoner kronor: Momsdeklaration månadsvis.
Deklarera i god tid och undvik onödiga avgifter
Det kan vara kostsamt att lämna in deklarationen för sent och det är inte alltid nödvändigt att vänta till sista dagen med att lämna in. Så snart du har fått din deklaration skickad till dig och skatteverket har öppnat upp tjänsten på sin webbplats kan du fylla i deklarationen och skicka in den.
Viktiga datum för inkomstdeklaration 2025 - aktiebolag, föreningar eller handels- och kommanditbolag
Räkenskapsår som slutar September - December 2024 | Räkenskapsår som slutar Januari - April 2025 | Räkenskapsår som slutar Maj - Juni 2025 |
Räkenskapsår som slutar Juli - Augusti 2025 |
|
Inkomstdeklaration skickas till digital brevlåda | 3 februari 2025 |
25 augusti 2025 |
25 augusti 2025 | 25 augusti 2025 |
Inkomstdeklaration skickas via brev | Slutet av februari 2025 | Mitten av september 2025 | Mitten av september 2025 | Mitten av september 2025 |
Inkomstdeklaration öppnar | 3 februari 2025 | 25 Augusti 2025 | 25 Augusti 2025 | 25 Augusti 2025 |
Sista dag för fyllnadsinbetalning till skattekonto för kvarskatt överstigande 30 000 kronor |
12 februari 2025 |
12 juni 2025 |
12 augusti 2025 |
14 augusti 2025 |
Sista dag för fyllnadsinbetalning till skattekonto för kvarskatt upp till 30 000 kronor | 5 maj 2025 |
3 september 2025 |
3 november 2025 |
5 januari 2026 |
Sista dag för att lämna in inkomstdeklaration | 1 augusti 2025 |
1 december 2025 |
15 januari 2026 |
1 april 2026 |
Besked om slutlig skatt via digital brevlåda | 2-6 december 2025 |
7-9 april 2026 |
2-4 juni 2026 |
4-6 augusti 2026 |
Besked om slutlig skatt via brev | 9-13 december 2025 | 11 - 15 april 2026 |
9-13 juni 2026 |
11-15 augusti 2026 |
Skatteåterbäring betalas ut | 2-6 december 2025 | 8-11 april 2026 |
3-5 juni 2026 |
5-8 augusti 2026 |
Sista dag för inbetalning av eventuell restskatt | 12 mars 2025 | 14 juli 2026 |
12 september 2026 | 12 november 2026 |
Viktiga datum för inkomstdeklaration 2025 - enskilda firmor och privatpersoner
12 februari 2025 | Sista dag för fyllnadsinbetalning till skattekonto, för över 30 000 kronor |
4-8 mars 2025 | Deklarationen skickas till digitala brevlådor, som pdf |
17 mars 2025 | Inkomstdeklaration 1 öppnar |
2 april 2025 | Sista dag för att lämna in deklaration digitalt, utan ändringar och tillägg, för att gå tidig skatteåterbäring |
9-12 april 2025 | Utbetalning av skatteåterbäring, om du inte gjort ändringar och tillägg |
2 maj 2025 | Sista dag för att lämna in inkomstdeklaration |
5 maj 2025 | Sista dag för fyllnadsinbetalning till skattekontot, för under 30 000 kronor |
16 maj 2025 | Sista dag att deklarera för den som fått anstånd |
4-7 juni 2025 | Slutskattebesked och ev. skatteåterbäring för dig som deklarerat senast 2 maj |
17 juni 2025 | Sista dag för att lämna in inkomstdeklaration för den som har fått byråanstånd |
6-9 augusti 2025 | Slutskattebesked för dig med restskatt eller begärt anstånd |
12 september 2025 | Sista dag att betala in restskatt för dig som fick slutskattebesked i juni |
14 november 2025 | Sista dag att betala in restskatt för dig som fick slutskattebesked i augusti |
Deklarera digitalt för smidigare hantering
Det får fortfarande att fylla i deklarationen på papper, ihop med alla blanketter och underlag, och skicka in den med post till Skatteverket. Men det går ofta både fortare och smidigare att göra det digitalt. Har du, eller ditt bolag, en digital brevlåda får du deklarationen i pdf-form, ibland flera veckor innan den levereras med post.
Om du har företag och har skött din löpande bokföring digitalt går det i de flesta bokföringsprogram att fylla i och skicka in deklarationen med några få klick. Om du låter en redovisningsbyrå hjälpa dig med deklarationen kan byrån, med en fullmakt, sköta allting direkt. Skatteverket erbjuder en deklarationstjänst för just redovisningsbyråer som möjliggör för dem att hantera hela deklarationen, inklusive alla bilagor.
Restskatt eller skatteåterbäring
När deklarationen är inskickad och den har blivit granskad och godkänd av Skatteverket får du ett slutgiltigt skattebesked för det senaste inkomståret. Ofta visar det sig att du har betalat in för lite, eller för mycket, skatt under året och du kommer antingen få betala restskatt eller får pengar tillbaka (skatteåterbäring). När skatteåterbäringen betalas ut beror på olika faktorer, till exempel om du har digital brevlåda eller inte, om du gjorde ändringar eller tillägg i deklarationen eller om du har begärt anstånd sedan tidigare.
Jämkning
För personer som på förhand vet att preliminärskatten kommer skilja sig från den slutliga skatten kan ansöka om jämkning. Det kan handla om personer som bara har arbetat under delar av året, haft höga räntekostnader och liknande. Jämkning betyder att skatten justeras under inkomståret och kan vara ett sätt att undvika alltför hög restskatt eller återbäring.
Undvik kostnadsränta och andra avgifter
Du som driver bolag behöver ha koll på saldot på ditt skattekonto. Om skattekontot har ett beräknat underskott kan du behöva göra en fyllnadsinbetalning för att undvika kostnadsränta.
Fysiska personer (privatpersoner och enskilda firmor) och dödsbon som lämnar deklarationen för sent måste betala en förseningsavgift på 1 250 kronor. Avgiften fördubblas om förseningen överstiger tre månader och tredubblas efter fem månader.
Undantag från förseningsavgifter och krav på anstånd gäller privatpersoner över 65 år och som inte:
- arbetar heltid som anställd
- bedriver aktiv näringsverksamhet
- handlar med värdepapper i väldigt stor utsträckning
Juridiska personer behöver också betala förseningsavgift för deklarationer som lämnas in för sent.
- Aktiebolag och ekonomiska föreningar: 6 250 kronor per förseningsavgift (max tre stycken)
- Handels- och kommanditbolag: 1 250 kronor per förseningsavgift (max tre stycken)
Möjlighet till anstånd
Privatpersoner och dödsbon har möjlighet att lämna in deklarationen senare men behöver då ansöka om anstånd. Ansökan ska vara inlämnad senast den 2 maj och det går att göra både digitalt och i pappersform. För att gå anstånd gäller att du har ett godtagbart skäl, till exempel att:
- du är utomlands en längre tid
- du är på tjänsteresa
- du är på arbete på annan ort
- den som gör din deklaration har blivit sjuk
Detta går också att göra om man tar hjälp med deklarationen och anlitar en redovisningsbyrå, byrån kan då ansöka om byråanstånd. Ansökan ska också lämnas senast den 2 maj (för bolag vars räkenskapsår följer kalenderåret).
Sista datum för att lämna in inkomstdeklaration
Enskilda firmor & privatpersoner | Aktiebolag och Ekonomiska föreningar |
Stiftelser och ideella föreningar |
Handels- och kommanditbolag |
|
Sista datum för inkomst-deklaration | 2 maj 2025 | 1 Augusti 2025 |
1 Augusti 2025* |
1 Augusti 2025* |
Typ av inkomst-deklaration | Inkomst-deklaration 1 | Inkomst-deklaration 2 | Inkomst-deklaration 3 | Inkomst-deklaration 4 |
Blanketter att använda | Inkomst-deklaration 1 (INK1) & NE-bilaga | Inkomst-deklaration 2 (INK2) | Inkomst-deklaration 3 (INK3) | Inkomst-deklaration 4 (INK4) |
* Avser räkenskapsår som följer kalenderåret. Inkomstdeklaration för juridiska personer ska skickas in 8 månader efter räkenskapsårets slut.
Tänk på det här inför deklarationen
För att undvika förseningar eller onödiga kostnader finns det flera saker du kan göra innan det är dags att deklarera. Skaffa en digital brevlåda om du inte redan har det, då får du ta del av alla dokument lite fortare. Kontrollera att skatteverket har rätt bankkonto och andra uppgifter och anmäl nya uppgifter så fort som möjligt.
Det kan också vara givande att se över vilka avdrag du kan göra. Ofta finns det flera avdrag du kan ha rätt till vilket i slutändan kan innebära mer pengar i plånboken. Om du känner dig osäker på något eller skulle vilja ha experthjälp kan Ludvig & Co’s auktoriserade redovisningskonsulter hjälpa till. Vi har erfarenhet av att stötta företag i flera olika bolagsformer och branscher. Hör av dig till oss när du har frågor om skatter, deklaration och moms.
Vanliga frågor om skatt och deklaration
När kommer deklarationen 2025? (Fysiskt eller digitalt)
Du som har en digital brevlåda får din deklaration mellan 4-8 mars. Saknar du digital brevlåda kommer den med posten ett par veckor senare.
Hur tidigt kan man deklarera?
Privatpersoner och enskild firma kan lämna in sin deklaration från 17 mars 2025. För övriga bolagsformer gäller olika datum beroende på hur räkenskapsåret ser ut. Bolag vars räkenskapsår följer kalenderåret kan lämna in sin deklaration från 3 februari 2025.
När är sista dagen att deklarera 2025?
Sista dagen för privatpersoner och enskild firma att deklarera är 2 maj 2025. Bolag vars räkenskapsår följer kalenderåret ska lämna in sin deklaration senast 1 augusti 2025.
Hur sent kan man deklarera med anstånd?
Har du fått anstånd kan du deklarera senast 16 maj 2025, eller 16 juni 2025 om du har fått byråanstånd.
När får man skatteåterbäring?
Skatteåterbäringen betalas ut:
Till privatpersoner:
- 9-12 april 2025 om du ej gjort ändringar eller tillägg samt deklarerat digitalt
- 4-7 juni 2025 om du deklarerat senast 2 maj
- 6-9 augusti 2025 om du fått anstånd
För juridiska personer betalas eventuell återbäring ut omkring ett år efter avslutat räkenskapsår.
Varför kommer min skatteåterbäring så sent?
Om du har förväntat dig att få din skatteåterbäring tidigt och den inte kommer beror det förmodligen på att du har gjort ändringar eller tillägg i din deklaration. Har du gjort det betalas skatteåterbäringen ut i juni.
Vad händer om man lämnar in deklarationen sent?
Om du lämnar in inkomstdeklarationen för sent, utan att ha fått anstånd, blir du belagd med förseningsavgift. Du får ytterligare en förseningsavgift om du är över tre månader sen och ännu än om du är över sex månader sen. Förseningsavgiften uppgår till:
- 1 250 kronor för privatpersoner, enskild firma och handels- och kommanditbolag
- 6 250 kronor för aktiebolag och ekonomiska föreningar