×

Om oss

Vi har cirka 1 400 medarbetare på drygt 130 orter och över 75 000 kunder. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi & skatt, juridik, affärsrådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för dig som småföretagare.

Genom vår kundportal MittKontor möter vi våra kunder över hela landet och kan erbjuda digitala leveranser av alla viktiga dokument samt digitala tjänster 24/7. Vi satsar också på att ta fram branschunika tjänster med digitalt innehåll i syfte att förenkla och effektivisera våra kunders vardag.

Men vi stannar inte där. Det är kombinationen av våra digitala tjänster och vår rådgivning verkligen gör skillnad. Hos oss får du en extra kraft som ger de där framåtblickande råden som får verksamheten att utvecklas, som gör att du vågar ta steget. Våra rådgivare gör svårbegripliga regler enkla och enkla uppgifter digitalt till ett fast och överenskommet pris. Vårt mål är att vara Sveriges bästa rådgivningsföretag och det gör vi genom att få våra kunder att växa. Intresserad av att växa som företagare?

Blogg

5 saker som kan gå snett i deklarationen – och hur du undviker dem!

Det är inte alltid helt lätt att som företagare veta hur företaget ska deklareras. Det är mycket nytt att hålla koll på och sätta sig in i – för trots att det finns mycket hjälp att få, är det fortfarande du som blir ansvarig ifall något blir fel. Här listar vi därför de fem vanligaste misstagen som görs i deklarationen – och hur du undviker dem!

1. Felaktiga avdrag

Många företagare vet ofta inte vilka avdrag man kan eller får göra, vilket kan leda till att man redovisar fel kostnader – något som i sin tur kan leda till problem med Skatteverket. I de flesta fall sker misstagen mest på grund av okunnighet och det finns ofta missuppfattningar kring vad som faktiskt är avdragsgillt. På Skatteverkets hemsida finns ett avdragslexikon som kan vara bra att läsa inför deklarationen. Men du gör klokast i att ta hjälp av en rådgivare som har bra kunskap om vad som gäller.

2. Avdrag av kostnader du inte bokfört

Kostnader som krävs för att du ska kunna bedriva din verksamhet är som huvudregel avdragsgilla. Som nyföretagare däremot är det lätt hänt att glömma bort att bokföra kostnader, vilket i sin tur kan innebära att du då också glömmer att göra avdrag för dem i deklarationen. Det här ställer krav på att du har ordning och reda på din bokföring – antingen själv eller med hjälp av en rådgivare. Och se till att bokföra allt – för även om kostnaderna är små och obetydliga blir det med tiden ofta stora summor! 

Vi hjälper dig med deklarationen Läs mer

 

3. Miss i momsen

Momsen är en stor och viktig aspekt av ditt företagande och en del i deklarationen som många till och med glömmer bort. Beroende på hur hög omsättning ditt företag har kan du själv välja hur ofta du vill redovisa momsen. Och även om du inte haft någon omsättning så måste du som momsskyldig företagare alltid lämna en momsdeklaration. Det gäller därför att i ett tidigt skede börja planera för hur du ska hantera momsen (och såklart veta vilken momssats som gäller för just din verksamhet).

Lästips: 4 saker du måste veta om moms

4. Slarv i bokföringen

För många nyföretagare är bokföringen en stor och vanlig anledning till både oro och problem, vilket i sig inte är så konstigt. Det ska hållas reda på kvitton, inlämningsdatum och fakturor, något som för den ovana inte alls är så enkelt. Här är nyckeln struktur. Att ha ordning och reda på sin bokföring kommer inte bara leda till enklare deklarationer – det kommer också, mest troligt, kännas väldigt bra!

5. Deklarerar för sent

Det här kan låta som en självklar sak, men faktum är att det inte är helt ovanligt bland nyföretagare att glömma lämna in deklarationen i tid. Inte så konstigt egentligen eftersom det är mycket annat att tänka på som företagare! Det är din företagsform som avgör när och hur du ska deklarera.

Guide  Stora deklarationsguiden 2024  Tips och råd inför deklaration och bokslut 2024 Hämta Guide