×

Om oss

Vi har cirka 1 300 medarbetare på drygt 100 orter. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi & lön, skatt, juridik, rådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för dig som småföretagare.

Genom vår kundportal MittKontor möter vi våra kunder över hela landet och kan erbjuda digitala leveranser av alla viktiga dokument samt digitala tjänster 24/7. Vi satsar också på att ta fram branschunika tjänster med digitalt innehåll i syfte att förenkla och effektivisera våra kunders vardag.

Men vi stannar inte där. Det är kombinationen av våra digitala tjänster och vår rådgivning verkligen gör skillnad. Hos oss får du en extra kraft som ger de där framåtblickande råden som får verksamheten att utvecklas, som gör att du vågar ta steget. Våra rådgivare gör svårbegripliga regler enkla och enkla uppgifter digitalt till ett fast och överenskommet pris. Vårt mål är att vara Sveriges bästa rådgivningsföretag och det gör vi genom att få våra kunder att växa. Intresserad av att växa som företagare?

Blogg

Frida valde omväxling och gemenskap – nu gör hon skillnad på Ludvig & Co i Helsingborg

Med ett starkt engagemang för struktur, digitala processer och kommunikation har Frida funnit sin plats som rådgivare inom ekonomi på Ludvig & Co:s kontor i Helsingborg. Här delar hon med sig av sin resa, varför LinkedIn har blivit en oväntad plattform för att skapa kontakter och vad som gör Helsingborgskontoret unikt.

Hittade hem i en ny kontext

Frida började på Ludvig & Co i Helsingborg i september 2024, drygt ett år efter att kontoret öppnades för första gången. Hon kom från en annan redovisningsbyrå och kände sig redo för nästa steg:

 -En vän som praktiserade på Ludvig & Co i Malmö och en familjevän rekommenderade företaget. Det visade sig vara en helt annan arbetskultur där vi jobbar mer tillsammans och där jag känner mig mer stimulerad, säger Frida.

Nya kundsegment – nya perspektiv

Frida, tidigare van vid att arbeta med stora företag som kunder, arbetar nu med lokala företagare inom många olika branscher såsom konsultföretag, restaurangbranschen och företag inom den gröna näringen:
 – Det är verkligen en härlig blandning. Vi arbetar alltid två personer tillsammans vid uppstarten av nya kundrelationer, vilket ger en stabil grund och fler medarbetare kan hjälpa till vid behov. Kommunikation är verkligen avgörande för att det blir ett bra samarbete. 

Teknisk fingertoppskänsla och känsla för service

Frida beskriver sig själv som strukturerad – en egenskap hon applicerar både i sitt arbete och på fritiden. Hon har också en särskild talang för digitala processer. 

– Ibland är det svårt att sätta fingret på exakt hur allt lärande sker, men det kommer ganska naturligt med tiden tror jag. Jag är med i en intern supportgrupp där jag stöttar kollegor från alla Ludvig & Co’s kontor och uppskattar små optimeringar som gör skillnad, ett exempel är automatisk kontering som gör vårt jobb lite lättare. 

Fridas bakgrund inom hotell och turism har också lagt grunden för att just kundkontakten är någonting som hon värdesätter.
 – Jag tycker om att skapa kundvärde och det är en väsentlig del av att vara en duktig konsult.

Från scenljuset till LinkedIn-ljuset

På fritiden ägnar Frida mycket tid åt träning, med ett detaljerat träningsschema. 
– Jag har tävlat i bodybuilding tidigare och uppskattar struktur – det är en genomgående röd tråd i mitt liv. 

Ett nytt intresse har även vaknat för LinkedIn, där Frida numera ansvarar för att man syns som kontor på plattformen. 
– När jag fick frågan om jag ville göra oss mer synliga via LinkedIn såg jag det som en spännande utmaning. Det är viktigt att visa vilka vi är – vanliga människor. Det är väldigt kul att se att det ger ringar på vattnet i nya kontakter och potentiellt också, inom kort, nya kunder.

Ett kontor med energi

Frida beskriver arbetsklimatet på Helsingborgskontoret:
– Jag trivs mycket bra. Vi stöttar och peppar varandra. Vår chef är fantastisk och ser alltid möjligheter. Vi är fortfarande ett relativt nytt varumärke på stan, så vi arbetar hela tiden med vår synlighet. En viktig del är arbete med att få in nya kunder genom goda referenser, någonting som vi alla kollegor jobbar med och det skapar en stolthet och gemenskap.  

Rådgivning, ansvar och ständig utveckling

När Frida får frågan om vem som skulle passa i rollen som redovisningskonsult resonerar hon att: 
– Du ska vilja ta ansvar, vara intresserad av att ständigt lära dig nytt då lagar och regler förändras. Och du ska tycka om kund och kommunikation eftersom en stor del av jobbet handlar om rådgivning.

Bokslut, bollplank och belöning

Framåt ser Frida mest fram emot alla bokslutsmöten som sker nu under våren och tidiga sommaren.
 – Jag ser fram emot att träffa kunderna och diskutera deras framtid. Men jag ser också fram emot känslan i slutet av juni, när man kan pusta ut efter en intensiv period. Den belöningen är oslagbar.

Vill du veta mer om hur det är att jobba med redovisning & ekonomi på Ludvig & Co? Läs mer på vår karriärsida

Prenumerera på nyheter från företagarbloggen