×

Om oss

Vi har cirka 1 300 medarbetare på drygt 100 orter. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi & lön, skatt, juridik, rådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för dig som småföretagare.

Genom vår kundportal MittKontor möter vi våra kunder över hela landet och kan erbjuda digitala leveranser av alla viktiga dokument samt digitala tjänster 24/7. Vi satsar också på att ta fram branschunika tjänster med digitalt innehåll i syfte att förenkla och effektivisera våra kunders vardag.

Men vi stannar inte där. Det är kombinationen av våra digitala tjänster och vår rådgivning verkligen gör skillnad. Hos oss får du en extra kraft som ger de där framåtblickande råden som får verksamheten att utvecklas, som gör att du vågar ta steget. Våra rådgivare gör svårbegripliga regler enkla och enkla uppgifter digitalt till ett fast och överenskommet pris. Vårt mål är att vara Sveriges bästa rådgivningsföretag och det gör vi genom att få våra kunder att växa. Intresserad av att växa som företagare?

Blogg

Ändringar i K-regelverken

Bokföringsnämnden har genomfört en översyn av K2- & K3-regelverken och kommit fram till ett flertal förändringar. Genom de nya reglerna ändras tillämpningsområdet för vilka företag som får använda K2 när årsredovisning upprättas?

Detta innebär ändringarna

Att en del företag som idag kan tillämpa K2 inte kommer att få göra det, t ex;

  • Bostadsrättsföreningar som idag tillämpar K2 kommer till exempel behöva förbereda sig för att tillämpa komponentredovisning i stället för den enhetsavskrivning som gäller i K2
  • Aktiebolag som har uppskjutna skatter kommer att behöva byta från K2 till K3
  • Utländska filialer kommer att behöva byta från K2 till K3 

Från när ska ändringarna tillämpas?

  • På alla räkenskapsår som påbörjas efter den 31 december 2025. Det betyder alltså att första året med nya regler blir 2026.
  • Dessutom ska företag som inleder sin verksamhet efter den 30 juni 2025 och har första ett förlängt räkenskapsår som avslutas 31 december 2026 eller senare tillämpa de uppdaterade reglerna.

Hur ska jag som företagare förbereda mig?

Även om det inte ska upprättas årsredovisningar i enlighet med de nya reglerna förrän våren 2027 måste du förbereda dig i tid. Den löpande bokföringen kan också påverkas av hur kommande bokslutet ska upprättas. Då är det bra att vara på banan redan första januari 2026.

För att veta hur just ditt företag påverkas ta kontakt med din rådgivare, för att lägga upp gemensam tidsplan inför övergången.

Fakta:

  • Schablonavskrivning, innebär att fastigheten skrivs av med schablonbelopp baserat på hela fastigheten som helhet.
  • Komponentavskrivning innebär att fastigheten delas upp i flera delar som t ex tak, fasad, stammar etc., där varje del har en egen avskrivningstid. 

Prenumerera på nyheter från företagarbloggen