Som företagare kan du råka ut för olika typer av bluffakturor, det vill säga fakturor eller orderbekräftelser på något du inte har beställt eller har uppfattat som en beställning.
Viktigt att veta är att du som företagare har ett större ansvar än privatpersoner att kontrollera vilka avtal du ingår. Får du en bluffaktura ska du inte betala den. Som företagare har du nämligen ingen ångerrätt. Du har ett större ansvar att förstå vilka avtalsvillkor som du accepterar i jämförelse med en privatperson.
Så undviker du en bluffaktura
Det kan få stora konsekvenser om du som företagare betalar en faktura och därmed ingår ett avtal. Tänk på detta för att undvika att bli lurad:
- Ingå inte avtal utan att kolla upp motparten/avsändaren
- Stressa inte upp dig över korta svars- och betaldatum
- Läs det finstilta i avtalet
- Kolla upp och jämför produkterna/tjänsterna
- Det är större risk att du blir lurad än att du missar ett bra erbjudande
Så här gör du för att bestrida fakturan
Om fakturan inte stämmer överens med vad som påstås ha avtalats ska fakturan bestridas ska ske så snart som möjligt. Hänvisa till att avtal inte ingåtts, att avtalet avviker från överenskommelsen, eller att du som kund blivit vilseledd att ingå avtal. Det kan också finnas andra grunder för bestridande. Så här gör du;
- Ange alltid kundnummer/fakturanummer
- Bestrid fakturan genom att skicka e-post, fax eller ett rekommenderat brev som visar datum och tid
- Ditt meddelande ska innehålla uppgift om vilken faktura saken gäller, att du bestrider fakturan och orsaken till ditt bestridande t ex ”bestrider betalningsansvar – ej beställt”
- Undvik att signera med din namnteckning, texta bara ditt eller företagets namn
- Bifoga en kopia av den felaktiga fakturan
Vid hot — ta hjälp av våra jurister
Om blufföretaget håller fast vid sitt krav och hotar med inkasso, kronofogden och domstol kontakta då våra jurister för att få rådgivning. Vi hjälper dig i kontakten med blufföretaget och skulle det gå så långt, företräder dig i domstolen.