Går du i tankarna att byta redovisningsbyrå? Det kan finnas flera skäl till varför detta kan vara en både bra och nödvändig åtgärd. Men att ta steget från att fundera till att faktiskt göra det är inte alltid så enkelt. Det kan kännas som en jobbig och svår process att byta redovisningskonsult men det behöver inte vara så.
Med rätt förberedelser och förståelse för varför du ska byta kan det snarare vara både givande och smidigt att byta byrå. I den här artikeln går vi igenom när det kan vara dags att byta redovisningsbyrå och ger dig tips på vad du bör tänka på när du letar efter din nya samarbetspartner.
Varför byta redovisningsbyrå?
Det finns flera anledningar till att du som företagare överväger att byta redovisningskonsult eller redovisningsbyrå. Om du av någon anledning är missnöjd med din nuvarande partner kan detta självklart vara skäl för att byta men det kan även finnas andra skäl.
Kanske har du vuxit din verksamhet och är i behov av hjälp och kompetens som din nuvarande byrå inte kan erbjuda. Ditt nya behov kanske inkluderar rådgivning inom skatt, hjälp med outsourcing av lön eller koncernredovisning.
Andra anledningar till varför du skulle behöva byta redovisningsbyrå skulle kunna vara tillgång till en mer digitaliserad lösning inom bokföring, en personlig kontakt som kan erbjuda proaktiv rådgivning eller att du behöver en partner som har större förståelse för just din bransch.
Tänk på detta när du väljer din nya byrå
Innan du byter redovisningsbyrå behöver du först och främst göra en analys över vilka behov och krav du har. Om du ska byta byrå, fundera på vad du saknar hos din nuvarande samarbetspartner men även på vad som har fungerat bra. Om det är möjligt, försök även tänka lite längre fram i tiden och var du ser din verksamhet i framtiden.
Helhetslösning eller inte?
Något av det första du kan fundera på är om du behöver hjälp med enbart vissa delar av ekonomin eller om du är i behov av en helhetslösning. Det finns aktörer som enbart erbjuder hjälp med redovisning. Andra har paketlösningar som täcker in hela ekonomifunktionen, där exempelvis bokföring, lön, deklaration och fakturahantering inkluderas. Vissa byråer erbjuder även helt skräddarsydda och behovsanpassade upplägg.
Säkerställ att valet av byrå matchar ditt behov och kanske även ett framtida behov. Idag kanske du enbart behöver hjälp med bokföring, men längre kanske lönehantering även kan vara aktuellt?
Byråns kompetens
Givetvis vill du att byrån du anlitar har kompetens inom sitt område och att tjänsterna de erbjuder håller en hög kvalitet. Försök ta del av kundrecensioner och lyssna på vad andra kunder har att säga. Genom att titta på vilka andra kunder byrån arbetar med får du också en viss insyn i om byrån har erfarenhet av att arbeta med din bransch.
Ett bra kvitto är om redovisningsbyrån är auktoriserad och kvalitetssäkrad via en branschorganisation. Vi på Ludvig & Co är exempelvis certifierade genom SRF konsulterna. Detta borgar för att byrån är kvalitetssäkrad och en trygg aktör.
Digitala lösningar
I dagens digitaliserade värld vill du förmodligen inte vara begränsad till en fysisk plats utan du vill kunna sköta din ekonomi var du än befinner dig. Kontrollera vilka digitala lösningar som finns tillgängliga och om du har möjlighet att ta med dig ditt befintliga ekonomisystem, om du har ett sådant.
Med det sagt kan det självklart finnas ett stort värde i möjligheten att kunna besöka ett kontor för ett personligt möte. Fundera därför gärna över om du vill att din nästa byrå ska ha lokal närvaro eller inte.
Personlig kontakt
Idag kan många möten och avstämningar hanteras digitalt men många upplever ett stort värde i att kunna träffas fysiskt. Vi på Ludvig & Co har 130 lokala kontor och finns på de flesta orter i Sverige. En nära kontakt med din redovisningsbyrå inger både trygghet och lugn. Om du ska byta redovisningsbyrå bör du säkerställa att du får en personlig redovisningskonsult som kan sätta sig in i, och verkligen förstå just ditt bolag.
Proaktiv och förståelse för din verksamhet
Ännu en sak att fundera på är om byrån arbetar proaktivt och kan hjälpa till med att utveckla din verksamhet. Försök hitta en redovisningsbyrå som har både erfarenhet och kompetens av din bransch och som kan hjälpa till med att optimera din verksamhet.
Vad händer om någon blir sjuk eller är på semester
När du arbetar med en redovisningsbyrå vill du inte att samarbetet ska stanna av eller påverkas av sjukfrånvaro eller semesterperioder. Se till att din nya samarbetspartner har rutiner för hur detta hanteras. Finns det kollegor till hands som har insyn i just din verksamhet?
Så enkelt är det att byta till oss
Om du skulle välja att byta till vår redovisningsbyrå hjälper vi dig genom hela processen. Det rör sig bara om några få enkla steg, sedan är det klart.
Steg 1 - Kontakt och avtalsskrivning
Vi börjar med att du tar kontakt med oss. Vi behöver lite information om ditt bolag, något som en av våra konsulter tar upp med dig. Därefter skriver vi ett avtal och därefter är du kund hos oss.
Steg 2 - Läsacess till bank
För att vi ska kunna göra direktavstämningar mot ditt bankkonto behöver vi läsacess till ditt företags konto. Antingen ger du oss behörighet via din internetbank eller så sätter du oss i kontakt med din bank så kan vi sköta resten.
Steg 3 - Deklarationsombud
Om vi ska hjälpa ditt bolag med skatter, moms och arbetsgivaravgifter behöver vi bli deklarationsombud. Det är enkelt att anmäla oss via Skatteverkets webbplats och vi har en pedagogisk guide som du kan använda dig av.
Steg 4 - Historik
Det kan finnas en ekonomisk historia som vi behöver ta del av. Det kan handla om SIE-filer, tidigare bokslut och andra dokument. Men oroa dig inte, vi hjälper dig att ta fram rätt dokumentation. Har du samarbetat med en annan redovisningsbyrå sedan tidigare kan vi dessutom prata direkt med dem.
Är du intresserad av att byta till Ludvig & Co?
Kontakta oss för ett förutsättningssättningslöst möte.