×

Om oss

Vi har cirka 1 300 medarbetare på drygt 100 orter. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi & lön, skatt, juridik, rådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för dig som småföretagare.

Genom vår kundportal MittKontor möter vi våra kunder över hela landet och kan erbjuda digitala leveranser av alla viktiga dokument samt digitala tjänster 24/7. Vi satsar också på att ta fram branschunika tjänster med digitalt innehåll i syfte att förenkla och effektivisera våra kunders vardag.

Men vi stannar inte där. Det är kombinationen av våra digitala tjänster och vår rådgivning verkligen gör skillnad. Hos oss får du en extra kraft som ger de där framåtblickande råden som får verksamheten att utvecklas, som gör att du vågar ta steget. Våra rådgivare gör svårbegripliga regler enkla och enkla uppgifter digitalt till ett fast och överenskommet pris. Vårt mål är att vara Sveriges bästa rådgivningsföretag och det gör vi genom att få våra kunder att växa. Intresserad av att växa som företagare?

Blogg

Så gör du som företagare när en kund inte betalar - 4 råd för bättre likviditet

Händer det att dina kunder inte betalar i tid, eller inte alls? Då är du långt ifrån ensam. Uteblivna betalningar från kunder kan snabbt få jobbiga konsekvenser, därför är det viktigt att veta hur du bör agera. Här får du hjälp på vägen.  

1. Skicka en korrekt faktura

Det låter självklart, men börja med att säkerställa att du faktiskt har skickat en faktura och att den är korrekt. Ange tydligt vilket belopp som ska betalas, vad det gäller samt när betalning senast ska ske.

Om du och kunden inte har kommit överens om några särskilda betalningsvillkor, exempelvis i ert avtal, är normal betalningsfrist 30 dagar enligt räntelagen. Dröjsmål uppstår först när du som borgenär har skickat en faktura eller på annat sätt krävt betalning av ett bestämt belopp, och den angivna betalningstiden passerat. Om ni i ert avtal kommit överens om dröjsmålsränta vid sen betalning ska det stå med på fakturan. I annat fall gäller den lagstadgade räntan på åtta procentenheter plus Riksdagens fastställda referensränta.

2. Agera direkt

När betalningen uteblir, agera direkt! Ta kontakt med kunden så fort förfallodatum passerat. Förhoppningsvis får du då reda på orsaken till utebliven betalning och kan öppna upp för en lösning, som exempelvis en avbetalningsplan.

3. Skicka en påminnelse med avgift och ränta

Om betalningen fortfarande inte kommer in, skicka en betalningspåminnelse. Bifoga fakturan, ange att den har förfallit och lägg till eventuell påminnelseavgift och dröjsmålsränta.

Om din kund är ett företag eller en myndighet har du rätt att lägga på en lagstadgad förseningsersättning på 450 kronor. Om kunden däremot är en privatperson gäller andra regler. Du får inte ta ut förseningsersättning, men en påminnelseavgift på 60 kronor är tillåten, om det framgår av ert avtal.

Dröjsmålsränta får tas ut 30 dagar efter att du har skickat en faktura eller på annat sätt krävt betalning, enligt räntelagen, om inget annat har avtalats.

4. Fortfarande ingen betalning? Skicka ett inkassokrav

Nästa steg är att skicka ett inkassokrav. Det kan du göra själv eller via ett inkassobolag. Kom ihåg att informera kunden om att ärendet har skickats vidare, ibland räcker det för att betalningen ska komma in.

Om kunden fortfarande inte betalar behöver du ställa dig frågan om du ska inleda ett rättsligt förfarande, det vill säga ansöka om betalningsföreläggande eller väcka talan i tingsrätten.

Det är förståeligt att du vill få betalt, men det är viktigt att väga insatsen mot möjligheten att få in pengarna. En rättslig process tar både tid och kostar pengar, gör en noga avvägning om kunden har betalningsförmåga innan du bestämmer dig. Om du bedömer att det är värt att gå vidare är nästa steg att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Om kunden bestrider fakturan

Om kunden hävdar att fakturan är felaktig och bestrider kravet, uppstår en tvist. I sådana fall får du varken skicka inkassokrav eller gå vidare till Kronofogden. Det du kan göra då är att lämna in en stämningsansökan till domstol, där du förklarar vad du anser dig ha rätt till och varför. Som företagare måste du kunna bevisa att kravet är korret, till exempel med ett avtal eller annan dokumentation. Att ha tydliga och korrekta avtal på plats från början kan alltså vara helt avgörande.

Att driva en tvist i domstol kräver både tid och kunskap. Därför är det klokt att kontakta en jurist redan innan du lämnar in stämningsansökan, så att ansökan formuleras med korrekt yrkande och på rätt juridiska grunder. Detta ger dig ofta ett bättre utgångsläge i processen. En jurist kan också bedöma ärendet, förbereda underlag och företräda dig i processen, vilket ökar chanserna att få rätt och rätt betalt.

Har du kunder som inte betalar?

Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation.  

Kontakta oss!

Prenumerera på nyheter från företagarbloggen