×

Om oss

Vi har cirka 1 400 medarbetare på drygt 130 orter och över 75 000 kunder. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi & skatt, juridik, affärsrådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för dig som småföretagare.

Genom vår kundportal MittKontor möter vi våra kunder över hela landet och kan erbjuda digitala leveranser av alla viktiga dokument samt digitala tjänster 24/7. Vi satsar också på att ta fram branschunika tjänster med digitalt innehåll i syfte att förenkla och effektivisera våra kunders vardag.

Men vi stannar inte där. Det är kombinationen av våra digitala tjänster och vår rådgivning verkligen gör skillnad. Hos oss får du en extra kraft som ger de där framåtblickande råden som får verksamheten att utvecklas, som gör att du vågar ta steget. Våra rådgivare gör svårbegripliga regler enkla och enkla uppgifter digitalt till ett fast och överenskommet pris. Vårt mål är att vara Sveriges bästa rådgivningsföretag och det gör vi genom att få våra kunder att växa. Intresserad av att växa som företagare?

Blogg

Därför måste du skriva en affärsplan

grow

När du skriver en affärsplan får du chansen att verkligen gå på djupet av din affärsidé och definiera företagets mål. I det här blogginlägget berättar vi varför du absolut behöver en affärsplan!

En chans att utvärdera din affärsidé

 I affärsplanen kartlägger du i stora drag förutsättningarna för att lyckas med ditt företag, och har chansen att väga fördelar mot nackdelar. Vem som helst kan komma på en bra idé – men det krävs struktur, planering och hårt arbete för att driva den till succé. De som väljer bort affärsplanen (eller bara skriver det som absolut behövs för att få igenom lånet) riskerar att missa flera livsnödvändiga aspekter för verksamheten. Se den som en kvalitetskontroll, helt enkelt!

Du kanske tänker att du ska inrikta dig på en viss målgrupp – och så visar marknadsanalysen att behovet inte alls finns där. Eller så har du bestämt dig för att ta ut ett pris som inte är rimligt i förhållande till konkurrenter och produktionskostnader. Detta är saker som kommer upp till ytan under arbetet med affärsplanen. Det gör att du slipper bli förvånad om du inte når ditt mål, eller kunderna tycker att det du försöker sälja är för dyrt. 

Du får sätta mål – och definiera hur de ska nås

Personer (och företag) som sätter tydliga mål har betydligt större chans att nå dem i tid och bli framgångsrika. Affärsplanen är ett perfekt verktyg för målsättning och planering. Du kanske tänker att det räcker att ha målen i huvudet – men det sägs faktiskt att det är hela 400 % mer effektivt om du skriver ner dem (Källa: Mikael Arndt, försäljningsguru). Ändå är det väldigt få som faktiskt definierar sina mål i skrift, varken för hand eller digitalt. Så bara genom att skriva en affärsplan där du sätter upp mål ligger du steget före majoriteten!

Det handlar dock inte bara om att definiera målen, du behöver också fundera över hur du ska nå dem. Detta gör du i handlingsplanen, som är en viktig del i affärsplanen. Där talar du om vilka förutsättningar du har och vad du (och dina medarbetare, om du kommer anställa personal) ska göra framöver. Handlingsplanen sätter strukturen för företagets styrning och blir ett dokument som du kan ha med dig under resans gång.

Guide: Lilla nyföretagarbibeln  Kom igång med ditt företag – så att du kan göra rätt från början Hämta guide

Arbetsuppgifter och ansvarsområden förtydligas

Sist men inte minst är affärsplanen ett bra sätt att göra en inventering av vilken kompetens som finns i företaget. Om du startar en ny verksamhet på egen hand är det kanske extra viktigt att du funderar över vad du kan göra själv och vad du behöver hjälp med. Det kan till exempel vara skönt att få avlastning med fakturorna, för att kunna ägna sig helhjärtat åt försäljning eller produktion. Om du råkar vara en stjärna på ekonomi (eller anställer någon som är det), kan det istället vara mer lämpligt att få hjälp med att skapa en snygg hemsida eller styra upp ett nyhetsbrev.

Genom att kartlägga samtliga arbetsuppgifter blir det lättare att fördela dem jämnt över medarbetarna – eller se till att du själv inte missar någonting viktigt om du är ensam i företaget. Det kan också vara bra att ha allt nerskrivet (i affärsplanen) så att det inte dyker upp frågetecken framöver, när du förhoppningsvis expanderar och behöver anställa fler!