×

Om oss

Vi har cirka 1 400 medarbetare på drygt 130 orter och över 75 000 kunder. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi & skatt, juridik, affärsrådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för dig som småföretagare.

Genom vår kundportal MittKontor möter vi våra kunder över hela landet och kan erbjuda digitala leveranser av alla viktiga dokument samt digitala tjänster 24/7. Vi satsar också på att ta fram branschunika tjänster med digitalt innehåll i syfte att förenkla och effektivisera våra kunders vardag.

Men vi stannar inte där. Det är kombinationen av våra digitala tjänster och vår rådgivning verkligen gör skillnad. Hos oss får du en extra kraft som ger de där framåtblickande råden som får verksamheten att utvecklas, som gör att du vågar ta steget. Våra rådgivare gör svårbegripliga regler enkla och enkla uppgifter digitalt till ett fast och överenskommet pris. Vårt mål är att vara Sveriges bästa rådgivningsföretag och det gör vi genom att få våra kunder att växa. Intresserad av att växa som företagare?

Blogg

3 steg i affärsplanen du inte får glömma bort

3tipsaffarsplan_1200x630

En av de främsta anledningarna till att skriva en affärsplan är för att fastställa i vilken riktning företaget ska röra sig och i vilken takt. Affärsplanen kommer vara din bästa vän när det kommer till att få saker gjorda och resultat levererade. Se den som en att-göra-lista, som du kan dela upp på dagar, veckor och månader. I det här blogginlägget tar vi upp 3 saker du inte får missa att ta med i affärsplanen!

1. Handlingsplan 

Definiera målen – vad vill du åstadkomma med ditt företag? Är det att öka lönsamheten en viss procent? Generera 100 nya kunder i månaden? Eller kanske att bli störst och bäst inom din bransch? Oavsett vad du har för mål gäller det att skriva ner dem. När du har dem framför dig kan du sedan börja fundera över hur du ska ta dig dit.

Målen är riktningen, men vad behöver du för att nå dem och hur lång tid har du på dig? Ett mål utan slutdatum hamnar lätt mellan stolarna. Så bestäm inom vilken tidsperiod du ska ha uppnått målen och notera detta i din handlingsplan. Du kanske ska ha sålt för en viss summa innan året är slut eller expanderat med två nya medarbetare, till exempel!

Gör också upp delmål för hur du ska ta dig dit – hur arbetsprocessen ska se ut, vem som ska göra vad och vilka verktyg som behövs. När samtliga aspekter är tillgodosedda är det bara att tuta och köra, vidare till nästa steg!

2. Marknadsanalys 

För att fastställa behovet av din produkt eller tjänst är det fördelaktigt att göra en marknadsanalys. I den ska du både utvärdera marknaden och potentiella konkurrenter. Finns det aktörer som påminner om det din verksamhet ska sälja? Då kan det vara en god idé att se över era likheter och olikheter – vänder ni er till exempel mot samma målgrupp?

Definiera din USP (Unique Selling Point) och hur du ska kommunicera den till framtida kunder. Det är viktigt att du utmärker dig och talar om hur din tjänst eller produkt skiljer sig från mängden. Vad är det som gör dig speciell? (Hint: det måste vara något annat än priset!) Släng också ett granskande öga på målgruppen, vilka är de och hur ska du nå ut till dem? Rör de sig på LinkedIn eller Facebook? Vilken tonalitet tilltalar dem bäst? Detta är sådant marknadsanalysen ska omfatta.

 Guide: Så skriver du en affärsplan - steg för steg  En bra affärsplan hjälper dig och dina medarbetare att nå era mål Hämta guide

3. Känslighetsanalys 

Ett steg många glömmer – eller helt enkelt inte har koll på – är känslighetsanalysen. Det är här du kalkylerar riskerna med företaget och iscensätter olika scenarier. Tänk till kring vad som kan påverka verksamheten negativt, finns det faktorer som kan göra att ni presterar sämre under en månad eller riskerar att sätta lönsamheten i gungning?

Ett exempel skulle kunna vara att en medarbetare besitter kompetens som inte kan ersättas – så att det uppstår problem om personen i fråga blir sjuk eller byter jobb. Det skulle också kunna innebära att börsen svänger och att du måste sänka priserna med 10 % under en period. Hur skulle företaget klara sig då?

Känslighetsanalysen är också bra att ha när du ansöker om lån hos banken, för att visa att du verkligen gått på djupet och utvärderat eventuella utmaningar!

Läs mer om hur du kan analysera ditt företag – från medarbetare till konkurrenter.

Prenumerera på nyheter från företagarbloggen