Att skriva en affärsplan kan vara svårt, men hjälp finns att få. (Inte heller behöver den kosta skjortan!) I det här blogginlägget kommer vi med tips på hur du tar dig vidare när du kört fast med affärsplanen, så att du inte missar något – och kanske viktigast av allt, blir klar!
1. Ett par extra granskande ögon på slutet
Har du tagit dig tid att sätta dig ner och skriva en affärsplan på egen hand? Bra jobbat! För att säkerställa att du har fått med allt kan det vara skönt att någon utomstående slänger ett extra öga på den. Det är lätt att bli blind för sina egna ord. Genom att låta ytterligare en person läsa och komma med feedback får du en perfekt sista touch – vare sig det är en affärsrådgivare, en kunnig vän eller branschkollega.
2. Ta hjälp från början
Om du inte lyckas få ihop en affärsplan själv – du kanske har ont om tid eller helt enkelt inte orkar sätta dig in i alla delar – kan du få hjälp att skriva den från början. Det mest effektiva brukar vara att låta en affärsrådgivare, eller någon annan som har bra koll på området, intervjua dig och använda det som underlag. Vi brukar till exempel sätta oss ner tillsammans och prata igenom upplägget för din verksamhet. Därefter skriver vi en fullständig affärsplan utifrån informationen – helt färdig för dig att använda som styrdokument i din företag eller kanske ta med till banken eller potentiella investerare!
3. Hjälp att utveckla befintligt underlag
För dig som påbörjat affärsplanen men kört fast halvvägs in finns det också lösningar. Våra affärsrådgivare hos oss erbjuder skräddarsydda tjänster. Om du bara behöver hjälp med att skriva en del av affärsplanen går det att ordna – och det behöver inte bli någon dyr historia. För dig som föredrar att göra så mycket du kan själv går det alldeles utmärkt – och sen kan du få hjälp med de svårare delarna, en knepig kalkylering till exempel. Ett annat exempel kan vara att du gör en lightversion av affärsplanen och lämnar den vidare till en affärsrådgivare som får utveckla den.
4. Få till en bra marknadsanalys
Marknadsanalysen är en del i affärsplanen som många väljer att ta hjälp med. Om du ska starta ett större företag, eller ge dig ut på en marknad med hård konkurrens, kan det vara ett bra alternativ. Visst kan du göra mycket av marknadsanalysen själv också – genom att googla runt efter information om konkurrenter, utbud och efterfrågan. Men om du verkligen vill ha en marknadsanalys som går på djupet kan det vara smart att ta hjälp. En affärsrådgivare kan till exempel kartlägga marknaden genom fokusundersökningar och mer djupgående analyser som hjälper ditt företag utvecklas.
5. Kalkylera riskerna genom scenarier
Sist men inte minst kommer vi till känslighetsanalysen – där företagets risker ska kalkyleras. Detta är en punkt som många kan uppleva som svårt, då det både kräver kunskap om ekonomi och marknadens utmaningar. Här räknar vi inte bara på budget och lönsamhet – utan ser också över vad som skulle kunna hända om en medarbetare (eller du själv) blir sjuk eller om marknaden svänger och ni tvingas sänka priserna.
Det är viktigt att få koll på känsligheten i företaget för att få en översikt över framtida förutsättningar, men också för att visa för bank eller potentiella investerare att verksamheten är värd ett lån.