Strukturen för en affärsplan kan se väldigt olika ut beroende på verksamhet och bransch – men oavsett inriktning är det viktigt att ha en komplett och fullständig plan för att kunna utveckla verksamheten i den riktning du vill. Här är fördelarna med att ta fram en fördjupad plan för ditt företag!
Många nystartade företagare väljer att i ett inledande skede skriva en “förenklad” affärsplan – helt enkelt för att snabbt komma igång med sin verksamhet, och ha de mest grundläggande delarna på plats. Denna lightversion har ofta kortfattade texter och inkluderar sällan några ekonomiska beräkningar. En fördjupad variant, däremot, innehåller samtliga kalkyler, samt en fördjupad marknadsanalys och marknadsstrategi.
Det finns massor av olika mallar för affärsplan på nätet, och de skiljer sig ofta åt beroende på vilken bransch de riktar sig mot. I vissa mallar trycker man extra mycket på produktutveckling och logistik, i andra betonas delarna kring organisation och struktur, exempelvis. De flesta mallar innehåller de grundläggande delarna, men hur du väljer att vikta dem beror självklart på verksamhet och vad du ska använda planen till i första hand – investera, starta nytt eller hantera en ekonomisk kris, till exempel.
Tips: Ladda ner vår mall för affärsplan
Dessa delar innefattar en fördjupad affärsplan
- Sammanfattning – vision och affärsidé
- Marknadsanalys och marknadsstrategi – målgrupp, konkurrenter, utveckling, prisstrategi
- Företagsanalys – ekonomisk analys och SWOT-analys
- Organisation och affärssystem – ansvarsfördelning och administration
- Mål och handlingsplan – delmål och praktiska aktiviteter
- Lönsamhetsbedömning och finansiering – kalkyler, resultat- och likviditetsbudget
- Riskanalys och känslighetsanalys – ekonomiska risker och andra scenarion
Varför behöver man en fördjupad affärsplan?
Oavsett vilken verksamhet du bedriver rekommenderar vi att du lägger tid och energi på att ta fram en fullständig plan för din verksamhet. Om du funderar på att starta eller vidareutveckla ett företag går det vanligtvis att ta fram en förenklad affärsplan i ett första skede, för att få igång tankarna kring verksamheten och hur den bör drivas. Här ställs du inför en del frågor som inledningsvis är klokt att reflektera över.
Om du däremot verkligen ska gå till banken för att låna pengar, satsa eget kapital eller göra någon annan stor åtgärd som är förenad med en risk behöver du göra en fördjupad bedömning. Här är det värdefullt att lägga lite extra resurser för att se till att det blir så bra som möjligt – målet är ju att kunna använda planen rent konkret för affärsutveckling!
Värdet av att ta fram en fördjupad affärsplan
För många företagare är det viktigt att komma till denna insikt, så att det finns en fullständig plan att arbeta utefter. Många tycker att det är dyrt att ta fram en affärsplan – men i förlängningen blir det dyrare att faktiskt inte göra det. Med en utvecklad plan skapar du en större säkerhet i verksamheten, och kan göra rätt saker redan från början. Samtidigt undviker du både ekonomiska och arbetsmässiga konsekvenser i företaget till följd av uteblivna eller bristfälliga kalkyler.
3 tips till dig som vill fördjupa din affärsplan
1. Var förberedd på att lägga en del tidDet viktigaste för dig som vill få bästa resultat är att vara beredd på att du måste jobba för det! Genom att vara insatt i de olika delarna och ha en riktning kommer du att kunna hålla nere kostnaderna för att ta fram själva dokumentet. Att själv fundera kring utvecklingen av planen, och med fördel även ha ett underlag, är en bra grund för att kunna få den experthjälp du behöver för att färdigställa din fullständiga affärsplan.
2. Lyft blicken och fastna inte i detaljerDet är vanligt att lägga extra mycket tid och fokus på det man är bra på – men samtidigt är det viktigt att inte fastna i detaljer, bara för att man känner sig trygg i dem. En ekonom som älskar siffror tar sannolikt fram en klockren budget och gör korrekta kalkyler, men glömmer bort att göra en analys av marknaden och konkurrenter eftersom personen saknar kunskap om detta. Var noga med att se på din affärsplan ur ett helhetsperspektiv – allting hänger ihop och är lika viktiga för att din verksamhet ska lyckas.
3. Ta hjälp av ett proffsTill sist: se till att du får hjälp av ett proffs som kan de delar du inte känner dig så hemma i. En bra partner hjälper till att hålla ihop hela arbetet och ställer rätt frågor för att säkerställa att du får med all information som behövs. Hos oss hittar du både ekonomer, jurister och affärsrådgivare som är experter på att hjälpa företagare formulera sin affärsidé till ett användbar och framtidsfokuserad handlingsplan.