×

Om oss

Vi har cirka 1 400 medarbetare på drygt 130 orter och över 75 000 kunder. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi & skatt, juridik, affärsrådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för dig som småföretagare.

Genom vår kundportal MittKontor möter vi våra kunder över hela landet och kan erbjuda digitala leveranser av alla viktiga dokument samt digitala tjänster 24/7. Vi satsar också på att ta fram branschunika tjänster med digitalt innehåll i syfte att förenkla och effektivisera våra kunders vardag.

Men vi stannar inte där. Det är kombinationen av våra digitala tjänster och vår rådgivning verkligen gör skillnad. Hos oss får du en extra kraft som ger de där framåtblickande råden som får verksamheten att utvecklas, som gör att du vågar ta steget. Våra rådgivare gör svårbegripliga regler enkla och enkla uppgifter digitalt till ett fast och överenskommet pris. Vårt mål är att vara Sveriges bästa rådgivningsföretag och det gör vi genom att få våra kunder att växa. Intresserad av att växa som företagare?

Blogg

Offentliga upphandlingar – en väg till affärsmöjligheter för dig som företagare

Att delta i offentliga upphandlingar innebär stora affärsmöjligheter för dig som företagare att växa genom att säkra långsiktiga kontrakt med offentliga aktörer och myndigheter. Men det krävs kunskap om upphandlingsprocessen och inte minst anbudsprövningen för att ditt anbud ska vara kravuppfyllande och konkurrenskraftigt. Här guidar vår jurist dig i vad du behöver tänka på för att få uppdraget.  

Offentliga upphandlingar erbjuder företag stora möjligheter att växa med offentliga aktörer.

  • 82267Offentliga upphandlingar är en bra och i grunden allt för outforskad väg för många företag att nå nya marknader och kunder, säger Anders Skåål, jurist och expert på upphandlingsrätt på Ludvig & Co. 

Lyckas vinna upphandlingen 

En framgångsrik offentlig upphandling börjar med att skapa förståelse för vad den upphandlande myndigheten efterfrågar och vilka kriterier som används för att pröva och utvärdera anbuden. Nyckeln till framgång är att förstå upphandlingsdokumenten.

  • Det är allt för vanligt att anbudsgivare missar grundläggande krav som inte sällan leder till att ett konkurrenskraftigt anbud förkastas redan i anbudsprövningen. Det gäller att vara noggrann och säkerställa att alla krav uppfylls. Att ställa frågor till den upphandlande myndigheten under anbudstiden för att verkligen förstå kravställningen kan vara skillnaden mellan ett anbud som går igenom och ett som inte gör det, säger Anders Skåål.

Överprövning vid oklarheter

Ibland uppstår situationer där företag anser att den upphandlande myndigheten har gjort fel i sin tilldelning av kontrakt eller ramavtal. Då finns möjlighet att ansöka om överprövning.  

  • Att ansöka om överprövning är ett viktigt verktyg för att skydda sina rättigheter som leverantör, men det kräver en gedigen förståelse för upphandlingslagstiftningen, förklarar Anders Skåål. 

Hantering av avtalstvister

Efter att kontraktet är på plats kan det uppstå frågor om hur avtalet ska följas, särskilt när det gäller betalningar.  

  • Fler myndigheter fokuserar på avtalsuppföljning, vilket kan leda till att fakturor bestrids och betalningar uteblir. Det är viktigt att företag snabbt agerar vid dessa situationer för att skydda sina intressen och inte riskera att ha stora utestående fordringar som riskerar att äventyra företagets ekonomi, fortsätter Anders. 

En väg till nya affärsmöjligheter

Offentliga upphandlingar kan vara en smart väg till att säkra långsiktiga och lönsamma affärsavtal. Genom att navigera noggrant i upphandlingsprocessen kan du som företagare öppna nya dörrar till offentliga marknader. Vi på Ludvig & Co står redo att hjälpa dig – för att öka dina chanser att lyckas.

Prenumerera på nyheter från företagarbloggen