Vi får väldigt ofta frågan av nya kunder om vi i egenskap av revisorer, kan sköta bokföringen åt dem. Kunder kontaktar alltså oss för att de tror sig behöva en revisor. Något vi på Ludvig & Co alltså inte är, då vi är en redovisningsbyrå. Det är så klart inte alltid lätt att hålla koll på alla begrepp som florerar, så därför reder vi här ut begreppen. För en redovisningskonsult och en revisor är faktiskt två helt olika yrken, om än närbesläktade.
Så vad är egentligen skillnaden? Enkelt sagt kan man säga att den som löpande sköter redovisningen är en redovisningskonsult, och den som en gång per år granskar redovisningen är en revisor. Med andra ord är det som småföretagare söker ofta en redovisningskonsult, och inte en revisor. De letar allt som oftast efter den person som kan ta emot alla kvitton, fakturor och andra ekonomiska händelser och se till att bokföra dessa ekonomiska transaktioner och sammanställa t.ex. en resultaträkning och balansräkning så företagets ekonomiska situation tydliggörs.
Vad gör en revisor då?
Så vad gör då en revisor? Revisorn är den person som jobbar på en revisionsbyrå, och som kikar på det arbete som redovisningskonsulten har gjort för att se om det föreligger några felaktigheter. Man kan säga att genom att revisorn har kikat på materialet, så har det passerat två instanser (både redovisningskonsulten och revisorn) varpå intressenter kan känna sig trygga med att siffrorna som presenteras är korrekta.
För ett par år sedan tog man bort kravet på att små företag behöver en revisor, så många mindre företag skulle idag helt kunna bli av med den ganska stora kostnaden, men mer om detta i ett senare blogginlägg.