×

Om oss

Vi har cirka 1 400 medarbetare på drygt 130 orter och över 75 000 kunder. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi & skatt, juridik, affärsrådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för dig som småföretagare.

Genom vår kundportal MittKontor möter vi våra kunder över hela landet och kan erbjuda digitala leveranser av alla viktiga dokument samt digitala tjänster 24/7. Vi satsar också på att ta fram branschunika tjänster med digitalt innehåll i syfte att förenkla och effektivisera våra kunders vardag.

Men vi stannar inte där. Det är kombinationen av våra digitala tjänster och vår rådgivning verkligen gör skillnad. Hos oss får du en extra kraft som ger de där framåtblickande råden som får verksamheten att utvecklas, som gör att du vågar ta steget. Våra rådgivare gör svårbegripliga regler enkla och enkla uppgifter digitalt till ett fast och överenskommet pris. Vårt mål är att vara Sveriges bästa rådgivningsföretag och det gör vi genom att få våra kunder att växa. Intresserad av att växa som företagare?

Blogg

Så bygger du ett framgångsrikt företag

Hur bygger man ett framgångsrikt företag? Det finns tyvärr ingen quick fix. Men det finns avgörande faktorer. För affärsrådgivaren Daniel Tjärnström är det viktigaste att sätta mål och blicka framåt samtidigt som man sköter verksamheten. Och, inte minst, att våga ta hjälp att utveckla sitt företag!

DanielGoogla på framgångsfaktorer och du kommer att mötas av en uppsjö av påståenden om allt från relationsbyggande till marknadsföring och innovationer. Daniel Tjärnström är affärsrådgivare på Ludvig & Co i Umeå och jobbar väldigt nära små och mellanstora företag. För honom är det allra viktigaste för företagarna att de har tydliga mål och klara fokus med sitt företagande.

  • Man måste veta vart man är på väg för att ha en chans att komma dit! Många företagare vi träffar har inte tagit sig tid till att fundera över vart de vill med sin verksamhet. Det är lätt att fastna i de dagliga och operativa frågorna. Då blir det svårt att få tid att fundera över morgondagens planer. Vi kan hjälpa till att skapa tid för detta och även att hitta bra målsättningar som för företaget och lönsamheten framåt, säger Daniel Tjärnström.

Hans andra käpphäst är att våga ta hjälp av extern kompetens. Daniel förklarar:

  • Dagens småföretagare är ofta alldeles för ensamma i sina beslut och skulle kunna nå framgång genom att diskutera frågeställningar, investeringar och framtid med någon person de litar på.

För det mindre företaget där bara ägaren själv sitter i styrelsen kan det vara bra att hitta ett bollplank i sitt nätverk att diskutera företagandet med. Har man inte haft möjlighet att bygga upp ett nätverk kan man alltid fråga sin revisor, redovisningskonsult eller affärsrådgivare. Ludvig & Co har affärsrådgivare kopplade till alla kontor i Sverige som jobbar mycket med att stötta företagare i sin utveckling genom att agera externt bollplank.

Större företag med anställd personal rekommenderas i stället att plocka in ett par externa personer i sin styrelse. Det är viktigt att styrelsen ska bestå av personer med olika bakgrunder och erfarenheter. Det är alltid bra att få in människor med annan kompetens och olika perspektiv.

  • Driver du ett företag inom datateknik ska det exempelvis inte bara vara datatekniker i styrelsen, menar Daniel.

I tider då vi ser effekterna av oroligheter i vårt närområde och Konjunkturinstitutet dessutom flaggar för lågkonjunktur blir det förstås extra viktigt att lyfta blicken och aktivt arbeta med sitt företag. Det är viktigt att ha koll på sin likviditet och att göra flera prognoser än vanligt över sitt resultat.

Det är tydligt att det är de som är förutseende och agerar i tid som klarar sig bäst i svåra tider. Boka en tid med din redovisningskonsult för att göra en budget och prognos för vart du ska befinna dig nästa kvartal.

  • Vi ser stora kostnadsökningar i många branscher, inte minst inom tillverkningsindustrin där exempelvis priserna på transporter har rusat. Det ställer extremt mycket större krav på företagarna att vara förutseende, att se över prisökningarna och att ha ett järngrepp om redovisningen löpande. Med ett fungerande affärsutvecklingsarbete kan man göra strategiska förändringar på kort tid, avslutar Daniel.

Affärsrådgivarens 7 framgångsfaktorer

  1. Ha tydliga mål med ditt företagande
    ”Sätt upp tydliga mål för att hålla rätt fokus i ditt företagande. Tänk på en höjdhoppare: om du inte sätter upp en ribba kan du inte heller hoppa över den! Du måste ha något att sträva mot. Om du uttalar målet kan du nå framgång genom att bryta ner det till delmål.”
  2. Effektivisera din administration
    ”Gör ditt företag mer attraktivt för kunder och samarbetspartners. Alla vill jobba med fina bolag! Tänk inifrån och ut – har du en solid kärna så har du lättare att tackla utmaningar. Dessutom frigör ett effektivt, digitalt flöde i din redovisning mycket tid som du kan lägga på annat. Rätt bokföring skapar också möjligheter att analysera företaget löpande och inför viktiga beslut.”
  3. Upprätta en budget och gör täta prognoser för både likviditet och resultat
    ”Det är viktigare än någonsin att du göra budget för ditt företag som du sedan månad eller kvartalsvis följer upp. Håll koll på din likviditet och ditt resultat genom att göra prognoser så att du snabbt kan agera om det inte går som du tänkt.”
  4. Ta extern hjälp – bollplank eller nya styrelsemedlemmar
    ”En styrelse som jobbar aktivt och som består av flera olika kompetenser har större chans att lyckas. Det lilla företaget kan i stället bjuda in bollplank vid enskilda tillfällen, som sin redovisningskonsult eller affärsrådgivare.”
  5. Gör en riskanalys
    ”Ta kontroll över dina risker genom att vara förutseende. Det kan till exempel gälla strategiska, legala eller teknologiska risker. Men det kan också vara operativa risker, som att ni är beroende av några få nyckelpersoner. Vad händer om någon slutar eller blir sjuk? Vad händer om räntan går upp tre procent eller om ni tappar er största kund?”
  6. Håll koll på dina konkurrenter
    ”Du kan få hjälp att göra både konkurrens- och marknadsanalyser för att se hur ditt företag ligger till. Om marknaden växer med tio procent men mitt eget företag står still så säger det en del. Du som företagare kan ha en magkänsla, men ofta handlar det om gissningar. Vi kan hjälpa till att göra en djupare analys och att utifrån den ta fram tydliga mål. Kanske borde bruttovinsten snarare ligga här än där; vilka processer påverkar detta?”
  7. Våga gasa i uppförsbacke
    ”Det är en klassiker att man bromsar i en uppförsbacke. Men de som har möjligheten och musklerna att gasa i uppförsbacken – och göra det strategiskt bra – har ett bra utgångsläge. Men det kräver att man känner sig trygg i sin affär och har resurserna. En framgångsfaktor är alltså trygga, starka ägare och en stark affärsmodell.”