×

Om oss

Vi har cirka 1 400 medarbetare på drygt 130 orter och över 75 000 kunder. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi & skatt, juridik, affärsrådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för dig som småföretagare.

Genom vår kundportal MittKontor möter vi våra kunder över hela landet och kan erbjuda digitala leveranser av alla viktiga dokument samt digitala tjänster 24/7. Vi satsar också på att ta fram branschunika tjänster med digitalt innehåll i syfte att förenkla och effektivisera våra kunders vardag.

Men vi stannar inte där. Det är kombinationen av våra digitala tjänster och vår rådgivning verkligen gör skillnad. Hos oss får du en extra kraft som ger de där framåtblickande råden som får verksamheten att utvecklas, som gör att du vågar ta steget. Våra rådgivare gör svårbegripliga regler enkla och enkla uppgifter digitalt till ett fast och överenskommet pris. Vårt mål är att vara Sveriges bästa rådgivningsföretag och det gör vi genom att få våra kunder att växa. Intresserad av att växa som företagare?

Blogg

Så kan du göra en bra vinst när du säljer ditt aktiebolag

Sälja ab

Står du inför att sälja ditt företag? Ett starkt tips är då att gå in i processen med rätt förväntningar på värdet. Även om värdet på bolaget alltid sätts av köparen så ska du själv skapa dig koll för att kunna planera en så gynnsam exit som möjligt. En korrekt värdering av företaget är viktigt för att få ett så riktigt pris som möjligt. Och då krävs det att du räknar på samma sätt som en köpare skulle göra vid en bolagsförsäljning.

Värdet på bolaget avgörs av många faktorer

Avgörande för värdet på bolaget är marknadsmässigheten i affären. Eventuella avvikelser i marknadsmässighet kring prissättning, intäkter, utgifter och personalkostnader kan vara värdepåverkande upp och ned. Bolagets finansiella ställning och avtalssituation avgör om det finns bärighet i affären framöver och vilken risk köparen tar genom att förvärva bolaget.

  • 83276Värdet beräknas genom flera faktorer och kräver att man sätter sig in i och har kunskap om företaget. Genom att granska bolagets avtalssituation vill man se att bolaget knyter kunden till sig långsiktigt och att bolaget inte är väldigt beroende av specifika leverantörer eller kunder, säger Björn Johansson, Transaktionsspecialist på Ludvig & Co.
Lästips - Så köper du bolag på rätt sätt för att växa ditt företag

När man värderar företaget tittar man på flera olika delar

Det finns olika metoder för att värdera ett bolag beroende på vad det är för företag – det vill säga göra en uppskattning för hur mycket företaget är värt. Exempelvis har bolag med ett starkt kassaflöde och en välbyggd organisation vanligtvis ett högre marknadsvärde än vad företagets sammanlagda tillgångar visar (substansvärdet). Därför är det direkt opassande att göra en substansvärdesberäkning om man driver ett tjänsteföretag.

  • När vi genomför en bolagsvärdering, räknar vi alltid efter en mängd olika parametrar beroende på vad det är för ett företag. Det vi vanligtvis tittar på är kassaflöde, avkastning, marknadsmässig multipel och justerat eget kapital. Att använda rätt värderingsmetoder och förstå drivkrafterna bakom värdet på bolaget är avgörande för att i slutändan få rätt pris för sitt företag vid försäljningen, berättar Björn.
Marknaden för bolagsöverlåtelser  Ta del av våra transaktionsexperters erfarenheter och kunskaper om  transaktioner för bolagsöverlåtelser Se det inspelade webbinariet

Med en träffsäker bolagsvärdering gör du en bättre affär

Antingen kan du själv göra bolagsvärderingen eller så väljer du att ta hjälp av en transaktionsspecialist (som dagligen arbetar med bolagsförsäljning och bolagsförvärv) för att få en så träffsäker bolagsvärdering som det är möjligt. Är du intresserad av att ta reda på ditt bolags värde hjälper vi gärna dig.

Prenumerera på nyheter från företagarbloggen