×

Om oss

Vi har cirka 1 400 medarbetare på drygt 130 orter och över 75 000 kunder. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi & skatt, juridik, affärsrådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för dig som småföretagare.

Genom vår kundportal MittKontor möter vi våra kunder över hela landet och kan erbjuda digitala leveranser av alla viktiga dokument samt digitala tjänster 24/7. Vi satsar också på att ta fram branschunika tjänster med digitalt innehåll i syfte att förenkla och effektivisera våra kunders vardag.

Men vi stannar inte där. Det är kombinationen av våra digitala tjänster och vår rådgivning verkligen gör skillnad. Hos oss får du en extra kraft som ger de där framåtblickande råden som får verksamheten att utvecklas, som gör att du vågar ta steget. Våra rådgivare gör svårbegripliga regler enkla och enkla uppgifter digitalt till ett fast och överenskommet pris. Vårt mål är att vara Sveriges bästa rådgivningsföretag och det gör vi genom att få våra kunder att växa. Intresserad av att växa som företagare?

Blogg

5 sätt att skriva affärsplan – lite vassare

5 sätt att skriva affärsplan lite vassare

Funderar du på hur du kan skriva en affärsplan som faktiskt kommer företaget till nytta, snarare än att bli ett dokument som samlar damm? Här ger vi dig fem tips på hur du på bästa sätt formulerar din affärsplan, så du kan använda den på riktigt.

Se till att skriva affärsplanen för de som faktiskt ska läsa 

Ett vanligt misstag är att ta fram en affärsplan för att “man måste ha en” – men att helt glömma bort varför man faktiskt behöver en. Tänk på att du med största sannolikhet kommer behöva presentera din affärsidé och dina strategier för banken eller andra investerare, samtidigt som leverantörer och andra samarbetspartners kan vara intresserade av planen framåt. 

En riktigt vass affärsplan måste därför vara begriplig för mottagaren och inte sväva in på detaljer. Tänk på läsaren, helt enkelt! Både bankmannen Lennart, 62, och medarbetaren Linus, 22, ska kunna läsa din affärsplan, förstå den och tilltalas av den.

Betrakta affärsplanen som en handlingsplan

Även om en affärsplan måste tilltala de som faktiskt ska läsa den är det precis lika viktigt att du som företagare rent praktiskt kan använda den i vardagen. En bra affärsplan är inte bara ett strategidokument, utan även en handlingsplan som du hela tiden kan gå tillbaka till för att se vilka olika insatser ditt företag ska göra. Den ska vara relevant för det dagliga arbetet och för att planera utvecklingen framåt – samtidigt som den ska kännas kul att plocka fram vid köksbordet eller i ledningsgruppen.

Ha ett mål i sikte

En vanlig drivande orsak till att skriva affärsplan är för att man behöver använda den till någonting konkret – som exempelvis få ut ett lån av banken. Att ha ett verkligt mål som detta i åtanke gör att du får bättre förutsättningar för att ta fram en riktigt vass affärsplan. Genom att både skriva för mottagaren och skriva mot ett mål kommer din affärsplan fylla en stor funktion. Du vill skapa ett förtroende för dig som företag och för din idé – så därför är det viktigt att affärsplanen håller hög kvalitet! Se till att du räknat rätt, att du gjort bra analyser och har koll på dina styrkor och svagheter – att du tänkt på allting, helt enkelt.

Gör grundliga kalkyler

Någonting som flera företagare slarvar med är att göra ordentliga kalkyler, och det är vanligt att affärsplanen innehåller för få, för dåliga eller överhuvudtaget inga beräkningar. För många kan ekonomidelarna kännas krångliga, varför man inte lägger lika mycket energi på dessa. Men en kalkyl kommer aldrig kunna vara användbar om du inte gjort ett fullständigt budgetarbete och räknat på både kassaflöde, likviditet och resultat. Framför allt för en verksamhet med säsongsbetonade intäkter är detta extra viktigt att räkna rätt. 

Lästips: 3 steg i affärsplanen du inte får missa

Formulera dina tillvägagångssätt

Av samma anledning som vissa affärsplaner brister i beräkningarna kan delarna som rör marknadsanalys och marknadsstrategi vara utmanande för företagare att formulera. Många företagare har bra idéer och strategier kring vad de vill producera eller sälja – men inte hur eller till vem de ska göra det! 

För att få förtroende hos samarbetspartners är det därför viktigt att tänka till och motivera sina val kring marknad- och säljprocesser. Andra måste kunna lita på dig och det du ska göra, för att vilja vara med på resan och hjälpa dig framåt. Det innebär inte bara att företagets affärsidé måste övertyga, utan även att tillvägagångssättet känns lovande.

Tips! Du behöver inte vara expert på att skriva

Att skriva affärsplan är ett omfattande arbete som ska mynna ut i en konkret, användbar och övertygande plan, och många företagare kan ha svårt att formulera allting i detalj. Men du behöver faktiskt inte vara expert på att skriva. Tar du hjälp av oss kommer du att samarbeta tajt med en rådgivare som kan hjälpa dig få ner dina tankar och idéer i ord. Det hjälper att du har en klar och tydlig bild av din affärsidé och en plan framåt – så kan vi hjälpa dig att formulera en strategi som hjälper dig både att övertyga investerare och driva företaget praktiskt!