×

Om oss

Vi har cirka 1 300 medarbetare på drygt 100 orter. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi & lön, skatt, juridik, rådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för dig som småföretagare.

Genom vår kundportal MittKontor möter vi våra kunder över hela landet och kan erbjuda digitala leveranser av alla viktiga dokument samt digitala tjänster 24/7. Vi satsar också på att ta fram branschunika tjänster med digitalt innehåll i syfte att förenkla och effektivisera våra kunders vardag.

Men vi stannar inte där. Det är kombinationen av våra digitala tjänster och vår rådgivning verkligen gör skillnad. Hos oss får du en extra kraft som ger de där framåtblickande råden som får verksamheten att utvecklas, som gör att du vågar ta steget. Våra rådgivare gör svårbegripliga regler enkla och enkla uppgifter digitalt till ett fast och överenskommet pris. Vårt mål är att vara Sveriges bästa rådgivningsföretag och det gör vi genom att få våra kunder att växa. Intresserad av att växa som företagare?

Blogg

Bygg ditt företag starkare – med en juridisk partner

Många företagare kontaktar en jurist först när problemen redan är ett faktum. Men vad händer när juridiken i stället finns med från början? Klara Rolfart är affärsjurist för kunder med abonnemangstjänsten Din Ludvigjurist, där juridiken blir en naturlig del av företagets vardag.  

  • 82858-1Den största skillnaden är att jag får chansen att lära känna företagen under längre tid, på djupet. Istället för att kliva in med punktinsatser får vi chansen att arbeta mer löpande och proaktivt, och kunna bli en del av kundens strategiska planering, säger Klara.

Med en fast månadskostnad och ett förutsägbart antal timmar för juridisk hjälp blir det enkelt för företagare att ta kontakt, oavsett om det handlar om en kort fundering eller ett större beslut. Juridiken blir ett stöd i vardagen, inte något man tvekar att använda. 

När juridiken är med från start

Ett av de företag Klara arbetar med befinner sig i en expansiv fas. De har höga kvalitetskrav, en tydlig vision och ett starkt driv framåt. Under året planerar de att utöka delar av sin verksamhet vilket bland annat innebär kontakter med fastighetsägare, investerare och nya leverantörer.

  • Eftersom jag redan är insatt i deras sätt att arbeta kan jag vara med och säkerställa att varje steg de tar är genomtänkt, både juridiskt och affärsmässigt. Det sparar tid, minskar risk och skapar trygghet, säger Klara.

Genom det löpande samarbetet kunde Klara enkelt sätta sig in i bolagsstrukturen, verksamheten, förstå förutsättningarna och vara med och guida, både i stora frågor och oväntade situationer i vardagen. Redan innan expansionsplanerna tagit fart fullt ut hade företaget fått konkret hjälp i flera ärenden, från att hantera och upprätta interna policydokument till att lösa leverantörsproblem där produkter inte levde upp till förväntningarna.

  • Det var ingen formell tvist, men hade kunnat bli. Eftersom jag redan kände företaget kunde jag agera direkt, utan någon onödig startsträcka, säger hon.

Stöd i rätt tid, varje dag

Det är just i sådana situationer som det löpande stödet gör skillnad. Istället för att lägga tid på att leta hjälp eller skjuta upp frågan, får kunden snabb återkoppling från någon som redan är insatt. 

  • Många av mina abonnemangskunder passar på och hör av sig med korta frågor som ”Kan du titta på den här klausulen?” eller ”Hur bör vi formulera det här svaret?”, och får snabb återkoppling. Det gör juridiken till en integrerad del av deras vardag, aldrig en flaskhals, säger Klara.

Trygghet, kontroll och mer juridik för pengarna

En vanlig invändning mot juridiskt stöd är kostnaden. Men enligt Klara behöver det inte bli så kostsamt om man tar tag i det i tid. Med en fast månadskostnad vet kunden exakt vad stödet kostar och använder det också.

  • Istället för att tveka och avfärda frågan som “onödig”, eller försöka sig på komplicerade juridiska resonemang själv, hör de av sig direkt, även i mindre frågor. Det gör att vi hinner fånga upp saker tidigt, innan de hinner växa eller sluta i en tvist.  

När relationen fördjupas växer också nyttan. Det som började som punktinsatser övergår ofta till ett mer strategiskt samarbete, där juristen bjuds in redan när idéer formas.

  • Nu inkluderar de juridiska aspekter redan i sin planering. När de diskuterar nya initiativ hör de av sig tidigt för att få input, inte först när allt är bestämt. Jag tycker det är så mycket roligare att kunna bidra på det sättet, dvs när juridiken får vara med och möjliggöra affärsutveckling, inte bara hantera följderna, säger Klara.

Juridiken som verktyg, inte ett hinder

Abonnemangstjänsten Din Ludvigjurist handlar inte bara om juridiska lösningar. Det handlar även om att skapa trygghet, effektivitet och handlingskraft. Att ha en jurist som redan kan verksamheten ger ett lugn, men också ett driv framåt.

  • När juridiken finns nära blir det enklare att fatta genomtänkta beslut. Istället för att ses som ett hinder blir juridiken ett stöd för utveckling, säger Klara.

Vill du veta mer om hur Din Ludvigjurist kan hjälpa ditt företag?

Boka ett kostnadsfritt juridiskt behovssamtal här.  

Prenumerera på nyheter från företagarbloggen