Om ditt företag erbjuder hantverks- eller hushållsnära tjänster till privatpersoner har dina kunder möjlighet att göra så kallade rut- eller rotavdrag.
I den här artikeln går vi igenom hur Rut och Rot fungerar för dig som företagare. Vi går igenom när det går att göra avdrag, hur du fakturerar och hur du går tillväga för att ansöka om avdrag.
Vad är ROT- och RUT-avdrag?
Rot och Rut är en form av skattereduktion som privatpersoner kan använda sig av för att göra avdrag på arbetskostnaden för vissa typer av tjänster.
Rot står för renovering, ombyggnad och tillbyggnad och avser tjänster inom exempelvis el, bygg och andra hantverkstjänster. Om din kund hyr in den här typen av tjänster på en fastighet eller bostadsrätt som denne äger har hen möjlighet till rot-avdrag.
Rut å sin sida avser hushållsnära tjänster såsom rengöring, underhåll och tvätt.
Läs vidare: Så hjälper vi hantverkare och byggfirmor med ekonomi och rådgivning
Höjt tak för avdrag under 2024
De senaste åren, sedan 2021, har en privatperson haft möjlighet att göra avdrag på upp till 50 000 kronor per år för rot och upp till 75 000 kronor per år för rut. De totala avdragen får dock inte överstiga 75 000 kronor per person och år.
I februari 2024 presenterades det däremot en lagrådsremiss om att tillfälligt höja taket för rot och samtidigt separera taket för rut- och rotavdrag. I lagrådsremissen föreslås att taket för rot tillfälligt höjs med 25 000 kronor, från 50 000 kronor till 75 000 kronor. Detta, tillsammans med att tjänsterna separeras, från att tidigare ha legat under ett och samma tak, innebär att det kommer bli möjligt att göra avdrag på totalt 150 000 kronor.
Om lagrådsremissen antas föreslås villkoren träda i kraft från och med 1 juli 2024 och gälla året ut, till och med december 2024. Syftet med förslaget är främja byggsektorn under den rådande lågkonjunkturen.
Lästips: Guide till ÄTA-arbeten inom byggbranschen
Så går du tillväga som företagare
För att dina kunder ska kunna göra avdrag för rut eller rot behöver din verksamhet vara registrerad för svensk F- eller A-skatt. Dessutom måste dina tjänster givetvis vara godkända för avdrag. Viktigt att vara medveten om är att det är arbetskostnaden som ger rätt för avdrag, men inte material.
Kom överens med din kund om uppdraget
Det första du behöver göra är att komma överens med din kund om vad uppdraget gäller och helst skriva ett avtal. Du bör också säkerställa att det går att göra avdrag för arbetsuppgifterna och att alla villkor uppfylls. Exempel på tjänster som du kan göra rotavdrag för är exempelvis:
- indragning av el
- byta och montera eluttag
- sätta kakel och klinker
- byte, eller reparation av, fasad, köksluckor, dörrar, golv, tak etc.
- tillbyggnad av bostadshus, förråd, garage etc.
- bygga altan och balkong
- montera och montera ner byggställningar i samband med rotarbete
- samt målning och tapetsering, murning, sotning, vvs-arbeten och många andra uppgifter som utförs av hantverkare och byggföretag.
Rotavdraget gäller inte för arbete som utförs för en kund som bor i hyresrätt, kunden måste äga sin bostad. Din kund måste även ha fyllt 18 år senast vid årsskiftet och betala skatt i Sverige. Det är inte heller tillåtet att göra avdrag om du som uppdragsgivare är släkt med kunden.
Utför arbetet
Därefter är det fritt fram att utföra ditt uppdrag. Det är viktigt att du under arbetets gång håller noga koll på antal arbetade timmar och att du tydligt skiljer på arbetskostnader och kostnader för material och andra inköp. Det är viktigt att det tydligt framgår hur kostnaderna är fördelade när du väl fakturerar.
Fakturera kunden för utfört arbete
När du sedan fakturerar kunden ska du vara noggrann att rätt uppgifter tydligt återges på fakturan. Du behöver räkna ut summan på avdraget vilket för rut uppgår till högst 50% av arbetskostnaden och högst 30% av arbetskostnaden för rot, inklusive moms.
På fakturan ska följande uppgifter återfinnas:
- Vem som utfört arbetet
- Uppgifter om F- eller A-skatt
- Kundens namn och personnummer
- Typ av utfört arbete
- När arbetet utfördes
- Var arbetet utfördes
- Fastighetsbeteckning eller organisationsnummer för bostadsrättsförening samt lägenhetsnummer (gäller rotavdrag)
- Arbetskostnad
- Materialkostnad
- Övriga kostnader, t. ex resor
- Totalt belopp, exklusive och inklusive moms (ange även procentsats och momsens storlek)
- Summa för skattereduktion (rot-eller rutavdrag)
Ansök om utbetalning av rot eller rut
Något som är viktigt för dig som hantverkare är att det inte bara räcker för dig att dra av för rut eller rot på fakturan och så är du klar. För att du ska bli ersatt för avdraget behöver du ansöka om utbetalning hos skatteverket. Detta kan du göra efter att kunden har betalat fakturan.
Ansökan görs på Skatteverkets hemsida och är en enkel process. Du behöver inte skicka med en kopia på fakturan utan du fyller bara i följande uppgifter:
- Begärd summa
- Antal debiterade timmar
- Typ av utfört arbete (Kom ihåg att du behöver göra två separata ansökningar om du genomfört både rot- och rutarbete i samma uppdrag)
- Ersättning för debiterat material
- Andra debiterade kostnader
Bokföra rot- och rutavdrag
Bokföring av rot- och rutarbeten kan delas in i två faser, dels utförandet av tjänsten, dels inbetalningen från skatteverket.
Arbetar du med fakturametoden bokför du försäljning med rot/rut enligt nedan:
- Debitera summan som kunden ska betala på konto 1510 (Kundfordringar)
- Debitera avdraget inkl moms (det skatteverket ska betala ut) på konto 1513 (Kundfordringar - delad faktura)
- Kreditera moms på relevant konto i kontogrupp 26 (Momsskulder och särskilda punktskatter)
- Kreditera summan för arbetet på konto 3011 (Försäljning tjänster inom Sverige, 25% moms)
När du sedan får utbetalningen från skatteverket bokför du detta enligt:
- Kreditera summan på konto 1513 (Kundfordringar - delad faktura)
- Debitera summan på konto 1930 (Företagskonto) - eller annat konto du använder som betalkonto.
Läs mer: Komplett redovisningshjälp för hantverkare
Vad du som hantverkare behöver tänka på när du ska använda rot
- Ha skriftliga avtal - som företag är det du som är skyldig att kunna påvisa vad som har avtalats
- Om bolaget har flera ägare ska detta anges i avtalet
- Betalning måste ske elektroniskt - med kontokort, överföring mellan konton eller swish - för att godkännas för skattereduktion.
- Det är kundens ansvar att säkerställa att hen uppfyller villkoren för att göra avdrag
- Kom ihåg att ansöka om utbetalning senast 31 januari året efter att kunden betalat för arbetet
- Om din kund har nått taket för skattereduktion kommer skatteverket inte godkänna din utbetalning. Du får då vända dig till kunden för att få betalt för resterande del.
Ta hjälp av oss på Ludvig & Co
Vill du ha hjälp med att fakturera, bokföra och redovisa rätt står Ludvig & Co’s redovisningsbyrå till ditt förfogande. När du samarbetar med oss får du en personlig och auktoriserad redovisningskonsult med erfarenhet av din bransch. Genom åren har vi hjälpt tusentals kunder inom bygg, hantverk och hushållsnära tjänster med löpande bokföring, skattefrågor, pension och mycket mer.